tisdag 20 december 2016

Höstläsningen

Jag har inte skrivit en recension på evigheter, och jag tänkte inte göra det nu heller, men jag vill berätta om vilka böcker jag har läst och lite om vad jag tyckte. (Det är basically minirecensioner, men jag kallar dem inte för det. Jag är inte helt säker på varför.)

Här är en bild på bokhögen! Jag tar dem uppifrån och ner, vilket inte är den ordning jag läste dem i, men det gör ingenting.


I mitt namn av Moa-Lina Olbers Croall
En bok om att vara trans, där författaren intervjuade olika personer och sammanställde som en flytande text, varje person fick ett eget litet kapitel. Den var lätt att ta till sig och väldigt informativ. En fint utformad och viktig bok!

Carry On av Rainbow Rowell
Jag älskar den här boken. Den var lite småfånig men det gör inget för jag fick det där underbara suget i magen när jag läste, det där som får en att tänka på storyn hela tiden och det enda man vill göra är att gå hem från skolan, lägga sig i sängen och fortsätta läsa.

Vicious av V.E. Schwab
Den här boken var bra, men den var inte fantastisk. Jag tycker att den var väldigt bra utformad och tekniskt sett höll den hög nivå. Jag connectade bara inte med någon av karaktärerna. Det kommer inte bli en bok jag har med mig i hjärtat i resten av mitt liv, men den var bra och jag ångrar inte att jag läste den.

The Raven King av Maggie Stiefvater
Jag minns inte hur det var när jag läste denna. Det som finns kvar i mig är en vag känsla av antiklimax. Den här serien är helt unik och jag vill gärna att alla ska läsa den, men just denna bok var inte min favorit.

On the Other Side av Carrie Hope Fletcher
Detta var en total besvikelse. Jag ju följt Carries youtubekanal i flera år nu och jag läste hennes första bok (som inte var skönlitterär) och tyckte den var väldigt bra. Men denna... Ojojoj. Den var inte bra. Den var nästan pinsam. Jag tycker inte att ni ska läsa denna bok, även om ni är ett fan av Carrie i övrigt. Tyvärr.

The Anatomy of Curiosity av Stiefvater, Gratton och Yovanoff
Den här boken är hur cool som helst som koncept (varje författare har med en novell och så finns det kommentarer i marginalen som berättar om skrivhantverket eller hur det såg ut i tidigare utkast). Jag fastnade väldigt mycket för Tessa Grattons novell Desert Canticle, den var verkligen underbar.

Harry Potter and the Cursed Child av J.K. Rowling, John Tiffany & Jack Thorne
Jag hade kunnat klara mig utan den här boken. Det låg inget magiskt glitter över min läsupplevelse. Ibland är jag lite bitter över det och ibland bryr jag mig inte så mycket. Om jag fick en chans att se pjäsen skulle jag ta den, men som bok tyckte jag inte att den var så bra.


Har ni läst någon av dessa böcker? Vad tyckte ni?

1 kommentar:

  1. HEJ! Pågår just nu en bloppis på min blogg i samband med att jag startar om den på nytt nu. Kika gärna in!

    SvaraRadera