måndag 1 augusti 2016

Juli 2016

Jag tänker överge titelnamnet Månadsavstämning. Det är ett alldeles för långt ord. Ain't nobody got time for that.

1. Den vita frun av Frida Skybäck
2. Askfödd av Saba Tahir
3. Allt om eld av Daniel Boyacioglu
4. Grönlingen av Levi Pinfold
5. Århundradets kärlekskrig av Ebba Witt-Brattström

Två ljudböcker, två diktsamlingar och en bilderbok. Nöjd med variationen.


Den vita frun och Askfödd lyssnade jag på medan jag jobbade på mitt första sommarjobb (trädgårdsarbetare på en kyrkogård). Mycket välbehövd underhållning. Och Askfödd var faktiskt riktigt, riktigt bra! Den vita frun var också okej, men inte så angelägen. Om jag liksom kommer över Askfödd #2 på ljudbok kommer jag definitivt att lyssna på den.



Allt om eld är den första diktsamlingen jag läser på eget bevåg (typ)! Jag såg faktiskt Daniel framföra några texter på poesifestivalen Ordsprak förra året med skrivarklassen. Det var en stark upplevelse och han nämnde då att han skulle komma ut med en helt ny diktsamling nästa år (=i år). Så när jag såg Allt om eld på hyllan i biblioteket så lånade jag och läste. Jag ångrar mig inte!


Århundradets kärlekskrig är ett slags samtal med Århundradets kärlekssaga (en diktsamling av Märta Tikkanen) och den har jag inte läst. Jag tycker dock att kriget står bra på egna ben. Fängslande och insiktsfullt och rörigt. Den beskrivs som en punktroman, vilket jag översätter till poesi i något slags berättande anda.

Till sist har vi Grönlingen... En bilderbok som jag fick i handen på jobbet av en kollega (nu pratar jag om biblioteksjobbet, det andra sommarjobbet jag har). Jag läste ut den på kanske fyra minuter. Och jag kunde tyvärr inte relatera till den symboliska lilla "grönlingen" eftersom jag tyckte den var målad så himla läskigt... Inte en favorit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar