lördag 6 augusti 2016

Goodreads-rensning


Goodreads. Hemsidan där man kan söka efter all världens böcker och sedan sortera dem i egenkonstruerade virtuella bokhyllor. Jag har använt sidan sedan 2013. Då var jag väldigt inne på paranormal romance för unga vuxna, vilket resulterade i att jag utan besinning markerade varenda sådan jag kom i närheten av som "to-be-read".

För några dagar sedan gick jag in på mitt konto på Goodreads och riktigt tittade. Jag hade ungefär 480 stycken böcker markerade som to-be-read och det slog mig att jag inte längre ville läsa ens hälften av dem.

Kanske två timmar senare hade jag avmarkerat över trehundra stycken böcker (det fanns ingen "markera flera" så jag jag var tvungen att göra en åt gången). Det känns fantastiskt! Som vårstädning! Nu vet jag att de böcker som finns i listan enbart är sådana jag verkligen skulle kunna tänka mig att läsa.


Har ni Goodreads? Hur många to-be-read har ni och är de fortfarande aktuella?

5 kommentarer:

  1. Det låter som en riktigt härlig känsla! Jag skulle tycka det var bra om det fanns en funktion där jag kunde skriva varför jag lägger till vissa böcker i to be read-listan. Vissa är ju självklara, men ibland undrar jag verkligen någon vecka eller månad senare. Jag tänker främst på böckerna jag stött på i litteraturvetenskapssammanhang, och lagt till på listan pga berättarteknik, intressant biroll eller något väldigt litet, medan huvudinnehållet inte intresserar mig alls.

    SvaraRadera
  2. Jag gjorde en liknande vårstädning för några månader sedan. Kändes väldigt bra att ta bort böcker man inte längre vill läsa. Hade 200-300 innan skulle jag tro - nu är det ca 80 :)

    SvaraRadera
  3. Om det händer igen så finns det faktiskt ett sätt att ta bort flera samtidigt.
    Gå in på Batch Edit
    Klicka i de böcker du vill ta bort
    sen clicka på remove books from all shelves som finns vid
    Shelf: blavla add books to this shelf | remove books from this shelf | remove books from all shelves
    så försvinner dom. Hoppas du förstod vad jag menar :)

    SvaraRadera
  4. Det här brukar jag faktiskt göra ganska så regelbundet, ibland sätter jag to read bara för att det är ett fint omslag och så typ. Jag brukar alltid försöka ligga under 300 st :)

    SvaraRadera
  5. Jag rensar lite med jämna mellanrum, men har ändå 500+ böcker i min TBR. Många är jag rätt säker på att jag aldrig kommer att läsa, men av en eller annan anledning drar jag mig från att ta bort dem. Blev dock sugen på att rensa lite mer efter att ha sett ditt inlägg, så får se om jag kan minska ännu mer. :P

    SvaraRadera