söndag 26 juni 2016

Strukturering behövs

Jag har väldigt många idéer och tankar kring bloggen och hur jag ska gå vidare med den. Jag gör en lista.


  • Byta bloggportal
    Blogspot har varit rätt fint, men hur den hanterar bilder är inte optimal. Och hur man designar själva bloggen är lite bristfällig tycker jag. Därför undrar jag: ni som har blogg.se och wordpress.com, hur trivs ni med det? Fördelar, nackdelar?

  • Skrivarlinjen
    Jag vill jättejättegärna berätta mer om mina upplevelser och lärdomar som jag fått från folkhögskolan. Men jag vet inte hur. Är det en bra idé att ha en frågestund?

  • Egna texter
    Det vore kul att dela med mig av saker jag skrivit. Det har jag aldrig gjort förut, men nu känner jag mig redo att dela med mig av mindre stycken prosa och någon dikt här och där. Grejen är bara att jag inte vet hur jag ska typ copyrighta allt? Är det ens något jag borde fundera på?

  • En gång i veckan
    Är det rimligt att kräva av mig själv? Alltså att jag gör ett inlägg här i veckan? Jag måste ju komma igång på något sätt.


Det var nog allt jag hade för denna gång. Jag skulle verkligen uppskatta om ni ville lämna en kommentar med era tankar och så.

Här är en bild från min och systers semester:

(På King's Cross. Jag kom inte igenom. Och blev förskräckt.)

Ha det bra!

5 kommentarer:

  1. Personligen tycker jag absolut inte att du ska byta till blogg.se. Om du tycker att blogspot är bristfälligt så ska du bara veta hur blogg.se är... Man kan inte ändra färgen eller storleken på texten. Bilderna hamnar aldrig som man vill >< Ska jag vara ärlig är det bara lathet som håller mig kvar på blogg.se.

    SvaraRadera
  2. Jag är, som skrivet, väldigt nyfiken på ditt folkisår!

    SvaraRadera
  3. 1. Wordpress är en jättebra plattform där du kan ändra (om du är duktig) typ allt. Jag kör själv Wordpress (efter att ha testat både blogger, blogspot mm), men jag har fördelen av att ha en datortekniker till man. Bakom "kulisserna", alltså i admin-området (just nu har jag inte alls ordet för det), är det väldigt enkelt att navigera.

    2. "Det finns inga dåliga frågor". Kör på :)

    3. Mycket av eget skrivande handlar om att våga dela med sig, men för den sakens skull rekommenderar jag inte att vind för våg lägga ut allt på bloggen, facebook, twitter etc. Har du längre texter som kan räknas in i romanvärlden är min erfarenhet att det finns många därute som är intresserade av att risa och rosa (jag brukar kunna vara en av dem), men när det gäller dikter/prosa är jag nog inte rätt person.

    4. Det är alltid bra med mål och rutiner. Bestäm en dag i veckan (om det är det du vill) som du bloggar/skriver på. Fundera ut i förhand hur du vill lägga upp det. Ska det vara taget rakt ur hjärtat? Är det något du funderat och sugit länge på? Punkta upp allt du vill skriva om, gör ett inlägg för varje punkt och släpp en punkt i veckan. Då har du material för ett tag framöver :).

    SvaraRadera
  4. Blogg.se bildkvalité kan vara bland det sämsta jag sett. Jag är kvar av två anledningar, 1) jag gillar sättet man kan koda på blogg.se 2) för lat för att byta. Om jag skulle byta blir det till wordpress

    SvaraRadera
  5. Svar (sent, som vanligt. Jag ber om ursäkt^^): Du måstemåste läsa "Du,bara"! Och ja, hur fantastiskt är det inte att jag bara fick den? Ibland börjar jag nästan tro på ödet.

    SvaraRadera