torsdag 10 september 2015

En mycket subjektiv recension

Detta är andra delen i Malediction-trilogin - läs inte vidare om du inte läst Stolen Songbird!

(Beskrivning från Goodreads. Med små modifikationer av mig.)

Beneath the mountain, the king’s reign of tyranny is absolute; the one troll with the capacity to challenge him is imprisoned for treason. Cécile has escaped the darkness of Trollus, but she learns all too quickly that she is not beyond the reach of the king’s power. Or his manipulation. 

Cécile must delve into magic that is both dark and deadly, but the witch Anushka is a clever creature. And Cécile might not just be the hunter. She might also be the hunted…



Ungefär ingenting av det jag skriver här kommer kunna vara objektivt. Jag älskar den här boken, jag älskar den här serien, jag älskar de här karaktärerna. Kan vara bra att ha det i åtanke...

En grej först bara: jag hade en megapaus efter ungefär en tredjedel (den stora lässvackan sommaren 15) därför är början av boken lite luddig för mig. Jag tror att det är därför jag upplever den som lite segare än resten av boken, som jag mer eller mindre läste ut på fem dagar.

Cécile. Denna underbara, underbara kvinna! Hon är en skitbra karaktär, hon är stark och kapabel men det betyder inte att hon inte har sådana där klassiska "kvinnliga" egenskaper också. Jag älskar henne och tycker hon är bland de bästa kvinnliga huvudkaraktärerna inom YA som jag har läst.

Tristan är också bra. Han är vettig. Hans och Céciles relation är välbalanserad. De är inte loveydovey hela tiden, det ligger en djup kärlek i botten som gör det möjligt att vara irriterade och frustrerade på varandra utan att det blir extrem dramatik. Jag gillar det så himla mycket.

Mysteriet i denna bok är väldigt komplicerad. Det växer fram långsamt och när allt väl avslöjas var jag tvungen att koncentrera mig för att hänga med. Men jag blev väldigt chockad och det är jättebra!

Och slutet... My god...

10/10 poäng. Lätt. Det är sådana här tillfällen tian är till för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar