onsdag 23 september 2015

A Week At Wik

Nu tänker jag berätta om hur mina veckor ser ut här på min kära folkhögskola!

Varje vecka har vi ett område som vi pratar och skriver kring, hittills har det varit "Minnet och bilden" och poesi. Senare kommer vi avhandla noveller och manus och annat spännande.

Måndag
Idag är det vår "huvudhandledare" Anna-Lena som har hand om gruppen (som FYI är på 15 personer). Anna-Lena pratar med klassen kring det aktuella området och ger oss några skrivuppgifter att göra där och då under lektionstid. Som mest har vi gjort sju stycken på en dag.

Idag är även dagen då vi får vår veckouppgift. Den har vi (som ni nog kan tänka er) en vecka på oss att skriva så inlämning av detta är också på måndagar. Klassen är uppdelad i två grupper och alla får allas texter från respektive grupp att läsa till på fredagen (jag återkommer till det senare).

Tisdag
Idag ägnar sig alla på skolan åt ett tillval. Grejen är att man ska få prova på något av de estetiska ämnen som man inte ägnar sig åt vanligtvis. Själv har jag valt musik vilket resulterade i en kör på ungefär 22 personer och jag tycker det är jätteroligt! Detta kommer vi hålla på med fram till höstlovet och sedan får vi välja ett nytt.

Onsdag
Idag har vi skrivdag! Detta betyder att vi inte har några lärarledda lektioner (=sovmorgon). Det är meningen att vi ska ägna oss åt vår veckouppgift och läsa våra gruppmedlemmars texter så att vi är väl förberedda till på fredag. Jag tänker dock införa en rutin då jag även tvättar, lagar matlådor och städar denna dag.

(bild från min Instagram)

Torsdag
Idag är det vår andra handledare Elin som har hand om oss. Det är samma upplägg som på måndagar med Anna-Lena men det är samtidigt väldigt annorlunda. Våra handledare har väldigt olika personligheter och tidigare erfarenheter och det speglar på vilket sätt de pratar om oss och vilka skrivuppgifter de ger. Det är mycket intressant.

Hittills har vi väven fått en liten uppgift av Elin till nästa torsdag, till exempel att ta med en sak som är viktig för oss i vårt skrivande, eller att hitta en dikt som tilltalar oss. Lite små grejer att prata om bara.

Fredag
Idag är det textsamtal! Den viktigaste, mest spännande och uttröttande dagen på hela veckan! Vi sitter med våra grupper och någon börjar med att läsa upp sin text för de andra. Efter det kör vi "rundan" vilket är att alla får ge sin läsning i tur och ordning.


Saker som är viktiga under textsamtalen:
- Berättarjaget är INTE samma som författaren. Utgå inte ifrån det, för då är du dum.
- Tolka inte texten, t.ex. "den här texten måste handla om författarens egen barndom och föräldrarnas skilsmässa därför att blablabla". Strängt förbjudet.
- Använd inte ordet kritik, det är ett negativt laddat ord och vi tycker om varandra och vill få varandra att känna oss braiga och fluffiga.

(såhär kan det se ut! fast med människor också, såklart)

Jag känner mig väldigt trygg med att lämna ut mina texter till mina kurskamrater. Även om det är asläskigt att behöva läsa upp sin text inför dem på fredagar vet jag att de kommer komma med oerhört intelligenta och individuella synpunkter som är framlagda med respekt och hänsynsfullhet.


Det var det! Har ni några frågor? Om ni har det är jag jätteglad att få svara!

PS. Ja, jag är jätteglad över den där rubriken.

3 kommentarer:

  1. Wow, jag studerar själv skrivarlinjen i skurup det här året så det är hemskt roligt att höra hur det är vid andra folkhögskolor. Våra textsamtal går dock till en väldigt stor del ut på att tolka? Och vi kommer med både positiva och negativa kommentarer för att hjälpa varandra att utveckla texterna? Sedan har vi inga särskilda skrivuppgifter varje vecka utan ska bara lämna in högst fem sidor valfri text i veckan + vi har inga tillval eller så utan har en dag ledig för att göra textrespons om de andras texter och en dag ledig för att skriva. (Fast den här veckan har vi inga lektioner alls eftersom vi nyss kom hem från en studentgård där vi bott i några dagar för att "dricka vin och prata om böcker" vilket varit så <333.) Men ja, jag älskar verkligen att få ägna mig åt att skriva på heltid och hoppas du har det lika bra där <3

    SvaraRadera
  2. Å, det låter jätteroligt och inspirerande! Har du tid för eget skrivande, alltså inte skuluppgifter?

    SvaraRadera
  3. Åh, det låter som om du har det hur bra som helst! Men vad läskigt att läsa sina texter för andra! :)

    SvaraRadera