torsdag 23 juli 2015

HP4 vecka 3

Jag har inte nått mitt mål för denna vecka... Jag skulle ha varit vid 555 sidor men jag är bara vid 394. Oh well. Så kan det gå.

Harry har precis tagit sig igenom första uppgiften och denna sekvens råkar vara den som jag lyssnat på mest av alla någonsin. Cd 11 är så repig att den inte går att lyssna på längre, liksom. Det är skumt för vissa stycken och meningar hör jag tydligt Krister Henriksson läsa för mig medan jag knappt kommer ihåg nästa stycke alls. Det är en väldigt konstig upplevelse.

Det var min första reflektion.

Min andra reflektion gäller Snape. Han har inte en framstående del i den här boken men det är en grej han säger som gör att jag kommet hata honom för alltid. Det är något som inte finns med i filmerna så om du bara har sett dem och inte vill bli spoilad alls så får du sluta läsa nu!


Det är när gryffindoreleverna och slytherineleverna väntar utanför fängelsehålorna på att få ha trolldryckslektion och Malfoy muckar med Harry vilket leder till att de kastar trollformler som råkar träffa Hermione och Goyle (eller Crab, vem vet). Det gör att Hermiones framtänder börjar växa sjukt snabbt och när Snape kommer så säger han såhär till henne: "Jag ser ingen skillnad."

Jag kommer aldrig förlåta honom för det. Det är bara ren elakhet. Om har var en god människa skulle han inte såra henne på det viset. Det skär väldigt djupt. Inte okej.

Jag skulle kunna prata om hur hemsk Snape är hur länge som helst, men det får räcka så...

3 kommentarer:

  1. Men eller hur?! Har aldrig kunnat köpa den där "men hallå, Snape är ju visst god, det som kom fram i sista boken förändrar ju aaaaaallt". Okej, så han hjälpte Harry i smyg och levde farligt som dubbelagent pga att han verkligen älskade någon. Men han är ju inte TREVLIG direkt.

    SvaraRadera
  2. Taggade dig i the zombie apocalypse book tag om du vill göra den hehheh!! :D:D

    SvaraRadera
  3. Håller med. Snapes elakhet kommer fram mer tydligt i böckerna, i filmerna känns han mest bara kall och likgiltig. Jag som är uppvuxen med filmerna snarare än böckerna kunde bli riktigt chockad över de elaka kommentarer som Snape kom med ibland. Usch och fy! :(

    SvaraRadera