torsdag 16 juli 2015

HP4 vecka 2

Det tar sig! Jag är på sida 298, vilket betyder att jag återigen är ett kapitel efter men vad gör det om hundra år, liksom. Jag känner mig väldigt säker på att jag kommer hinna läsa ut den till augusti och det är ju det som är viktigast.


Det som slår mig mest när jag läser är hur överjävligt skickligt Rowling är på att portionera ut information. Eftersom jag redan vet allt som kommer hända lägger jag märke till hur tidigt hon introducerar karaktärer och händelser som senare kommer spela stor roll. Det känns aldrig som info-dumping och jag skulle inte ha kunnat urskilja det om det var första gången jag läste boken.

Det känns som om jag lär mig något om disposition och forshadowing och det är ju superbra. Dessutom är den här boken bara så himla trevlig.

Något annat jag tänkt på är hur himla lång tid det tar att läsa! Brukar det alltid vara så här? Min lässtatistik säger annorlunda, enligt den så har jag tidigare hunnit läsa ungefär fem böcker i månaden. Hur har jag lyckats med det?! Nu har jag inte tid för något annat är HP och jag tror att det kommer vara den enda boken jag kommer hinna med i juli...

2 kommentarer:

  1. Är lite sugen på att läsa böckerna (har bara sett filmerna). Är de bra? :)

    SvaraRadera
  2. Hon är verkligen mästerlig! Men jag tror aldrig att jag kommer kunna komma upp till hennes nivå riktigt, så där att jag spenderar flera år bara på planerandet innan jag ens börjar skriva. Några månader är nog min maxgräns ;)

    Och som svar på din kommenterar på inlägget om kontrollerande pojkvänner:

    Visst är det superviktigt! Jag tycker egentligen att det borde pratas mer om det med tanke på 50 Shades of Grey och liknande böcker. Det blir en så otroligt sned bild på vad romantik faktiskt är. Och jag var också riktigt störtförälskad i Twilight, haha, vilket jag inte är säker på att jag skulle varit om jag läste den för första gången idag. Det finns många karaktärer jag läser om nuförtiden som jag skulle älskat då men nu nästan tycker är obehagliga, och det är väl både tråkigt och bra :)

    SvaraRadera