söndag 7 juni 2015

Bloggstafett: bästa sommarboken

Här kommer mitt bidrag till stafetten som Sofie anordnat!


Jag tycker att sommaren är perfekt för lite mer komplicerade och tidskrävande läsning eftersom man brukar vara ledig. Det är nu man har som mest tid och energi åt att verkligen grotta ner sig i en historia.

Den bok som jag tycker passar utmärkt i det här scenariot är Daughter of Smoke and Bone (eller Mörk ängel som den heter på svenska) av Laini Taylor som är första delen i en av mina absoluta favorit-trilogier.


Den här boken handlar om Karou som är en helt vanlig konststudent som bor i Prag. Bortsett från att hon har naturligt blått hår och hjälper till att skaffa djurtänder åt en behornad varelse som heter Brimstone på fritiden. Den här trevliga tillvaron får ett abrupt slut när dörren till Brimstones tillhåll inte kan öppnas och det är ett inbränt handavtryck i träet. Försöker någon stänga Karou ute?

Daughter of Smoke and Bone är verkligen speciell och nyskapande, jag har aldrig läst något liknande. Jag avgudar Laini Taylors språk, karaktärerna är originella och världen är fruktansvärt spännande och innehållsrik.

Berättelsen är lite svår att komma in i, men räds icke! Ni kan lugnt bekanta er med karaktärerna och världen för nu är det sommar och då är det ingen brådska.

Om en timme räcker jag över stafettpinnen till Sofie för dagens sista stafettinlägg!

3 kommentarer:

  1. Ja, men så bra!!!!
    Har du läst fortsättningen?

    SvaraRadera
  2. Det är intressant att en del tänker att sommarläsning ska vara enkel och lättläst, medan andra (t.ex. du) gärna läser med "komplicerat". Det gjorde bloggstafetten intressant, tack för ditt inlägg! :)

    SvaraRadera