torsdag 23 april 2015

Vad händer om man väljer fel berättelse?

Om jag skulle gissa har jag runt tjugo idéer och koncept till böcker. Ibland kan det bara vara en kort mening som syftar till ett tema eller ett ämne jag vill behandla och ibland har jag flera sidor med utstuderade detaljer i en ganska utvecklad handling.

Frågan infinner sig: vad ska jag välja att lägga min tid på? Vad ska jag välja som jag fortfarande kommer ha intresse av att ägna min tid åt om ett år och lite till?


En av mina rädslor när det kommer till detta är att jobba superlänge på en historia och sedan inse att det här går ju inte. Jag vet inte vad jag försöker säga, det här är inte kul längre, jag kommer aldrig kunna visa det här för någon och kunna se dem i ögonen efteråt. Då riskerar jag att se det som bortslösad tid och det är jobbigt.

Det där har hänt. Jag spenderade kanske två år på att skriva en serie innan jag insåg att det var ohållbart. I just det fallet berodde det på att mitt sextonåriga jag inte kunde stå för det som mitt fjortonåriga jag ansett var intressant och viktigt att berätta. Nu däremot (som nästan tjugoåring) har jag mycket större förtroende för mig själv med att ta sådana beslut. Jag kan lita på att jag väljer en historia som jag ett år senare kommer tycka är värd att berätta.

Men det är fortfarande ett sjukt stort beslut. Det är lite som att bestämma utbildning enbart genom att ha läst om det på internet eller välja lägenhet efter att bara sett skisser på planlösningen. Du har bara sett det utifrån och vet inte om det fungerar egentligen. På riktigt.

Jag anser att valet måste ske på magkänsla (inte om utbildning eller lägenhet, det kan man ju utforska lite noggrannare). Samtidigt som man gärna vill tänka rationellt så måste man ju få jobba på den där historian med drakzombies medan man brinner för det!

Det jag egentligen försöker säga med det här är nog att man aldrig ska ångra något man skrev efter att man lämnat det, även om man spenderat mycket tid å det. Om du går tillbaka och läser och tänker att det där som jag skrev då bara var skit betyder ju det att du har förbättrat dig! Och det är ju verkligen något att vara glad över! Se det inte som bortkastad tid utan tid som du behövde till att komma med insikt med något. Nu vet du ju att det där inte fungerar för dig, bra, då kan du fortsätta och prova med något annat.

Har ni några tankar eller andra insiktsfulla kommentarer angående ämnet?

4 kommentarer:

  1. Svar: Hahah, taack! :D Videon var från början 20 minuter lång, vilket betyder att jag klippte bort 10 min, så du kan tänka dig att det kändes väldigt långt medan jag stod och spelade in den^^ Men jag måste hålla med dig, den blev verkligen inte överdrivet lång till slut :)

    Ja, alltså, jag kommer inte ihåg NÅGOT av Eld? Och egenltinge inget av Cirkeln heller ^^ Jag har nog kommit ca 70 sidor in i boken nu :) Jag gillar VERKLIGEn uppläsaren! Hon är sjuukt duktig :)

    Och gör supergärna en video, för jag vill se :D

    SvaraRadera
  2. Förlåt för att jag inte läste ditt inlägg innan jag skrev min svarskommentar, men se det från den ljusa sidan: nu får du ju en kommentar till av mig ^^

    Jag håller verkligen med dig om det du kommer fram till i slutet. Jag tycker verkligen inte att man ska känna att det är slöseri med tid om man börjar skriva på något, som man sedan lägger ifrån sig för att man tappar intresset. Om man tänker så så skulle man ju i stort sett inte kunna göra någonting. Som typ när jag var helt besatt av Twilight. Min mamma sa alltid då att jag inte skulle vara besatt av det om några år, men jag vägrade lyssna på henne. Just då var jag helt övertygad om att jag i all evig tid skulle älska Twilight. Nu fattar jag ju inte hur jag kunde tänka så, men just vid den tiden i livet tyckte jag att det var så sjukt viktigt. Jag tycker att man ska lägga hela sin själ i det man för tillfället är intresserad av. Kanske kommer den passionen hålla i sig för resten av livet, kanske tar det slut om en månad, men jag tror ändå att det är viktigt att verkligen ta vara på de starka känslor man känner just för tillfället.

    Usch vad svamligt det blev, och inte vet jag om jag fick sagt det jag ville^^ Men ja, jag tycker iaf att man ska göra det man tycker om för stunden och försöka att inte tänka på framtiden^^

    Sen kan vi ju ignorera att jag är ungefär som du i praktiken. "Ska jag verkligen slösa tid på att ens testa att skriva en A4 av det här? Tänk om det inte blir bra? Tänk om jag inte vill utveckla det." Så jag förstår hur du känner, även om det låter som att jag är så himla klok ^^

    SvaraRadera
  3. Heej! Har taggat dig till Liebster Award :) Du hittar inlägget här: http://gpkjeilen.blogspot.se/2015/04/liebster-award.html

    SvaraRadera
  4. Det här brottas jag med hela tiden! Är precis mittemellan projekt nu och har ingen aning om vad jag ska välja. Skriver typ tjugo sidor på varje och tvekar haha. Tror det bara gäller att ta sig i kragen och köra på! Har man haft en idé länge är den antagligen tillräckligt bra för att skrivas (kan man hoppas i alla fall;))

    SvaraRadera