onsdag 15 april 2015

Vad använder du?

Efter att Windows Movie Maker på något sätt lyckats stänga av allt ljud på min dator behövde jag återställa den till fabriksinställningarna (vilken en väldigt snäll person på SIBA försiktigt förklarade för mig, som inte vet skillnaden på mjukvara och hårdvara). Jag hade såklart säkerhetskopierat allt innan jag gjorde detta eftersom det skulle försvinna annars, men jag stötte ändå på problem...

Av förklarliga skäl hade min installation av Office-programmen försvunnit. Detta ställde till det rätt rejält för mig igår när jag satte mig ner vid datorn halv sju och såg fram emot en gedigen redigeringsomgång. Jag freakade ur men senare på kvällen hittade pappa paketet med installationsinformationen (my hero) och det håller på att installeras as I write.

My jam.

Det här fick mig i alla fall att fundera. Jag har skrivit med Microsoft Word sedan alltid. Det är vad jag har använt i alla fem och ett halvt år av mitt författande. Att plötsligt börja använda något annat känns nästan löjeväckande. Det går ju inte fattar du väl?!

Jag har bara använt Open Office i skolsammanhang så därför är det inget alternativ att jag skulle försöka använda det till skönlitterärt skrivande heller. Det kommer nog aldrig att fungera för mig, jag får helt fel vibbar... Och Word Pad ska vi bara inte tala om!

Ni andra som skriver, känner ni också så här? Använder ni ett och samma ordbehandlingsprogram eller har ni bytt efter vägen? 

Något jag är lite nyfiken på är Scrivener. Jag tror att det företaget sponsrar NaNoWriMo eller något för jag har hört jättemycket om det därifrån. Dessutom vet jag att flera av mina favoritförfattare använder det (Veronica Roth, till exempel). Det är dock ett jättestort steg för mig att byta progam (som ni kanske märker på det här inlägget) och jag är inte redo att ta det beslutet än...

Är det någon här som använder Scrivener? Hur fungerar det tycker ni?

3 kommentarer:

  1. Själv har jag alltid använt Word men prövade Scrivener till NaNo förra året och har sedan dess köpt programmet. Har inte hunnit använda det så mycket förutom under NaNo men jag gillade det verkligen då, det finns många användbara funktioner framförallt när man skriver typ böcker, så jag får väl se hur det kommer att fungera i framtiden. Om du är intresserad skulle jag rekommendera att pröva det (typ under NaNoWriMo eller något) och se vad du tycker, framförallt om du gillar organisation, planering, struktur etc!

    SvaraRadera
  2. Har provat en hel del olika program, men återvänder alltid till word. Tycker dock scrivener är hemskt praktiskt att ha när man redigerar.

    SvaraRadera
  3. Jag är precis som du! Har alltid haft word och trivs hemskt bra med det. Där vet man var allt är och hur det fungerar och håller med, att använda något annat skulle kännas så konstigt. Men samtidigt har jag också varit så nyfiken på scivener, speciellt eftersom så många författare använder det och verkar vara väldigt nöjda med det. Det är inte lätt att veta vad man ska ha alltså :)

    SvaraRadera