söndag 12 april 2015

Mortal Heart av Robin LaFevers

Det här är sista och tredje delen i en serie - om du inte har läst Grave Mercy och Dark Triumph rekommenderar jag att du slutar läsa den här recensionen nu!



Annith has watched her gifted sisters at the convent come and go, carrying out their dark dealings in the name of St. Mortain, patiently awaiting her own turn to serve Death. But her worst fears are realized when she discovers she is being groomed by the abbess as a Seeress, to be forever sequestered in the rock and stone womb of the convent.

Feeling sorely betrayed, Annith decides to strike out on her own...


(Beskrivning delvis från Goodreads.)


Både Grave Mercy och Dark Triumph var klara fullpoängare för mig. Tyvärr levde inte Mortal Heart riktigt upp till alla mina höga förväntningar...

För det första kände jag att den var lite underligt disponerad. Annith var i klostret så länge i början att jag började tro att hela handlingen skulle utspela sig där. (Det gjorde den inte.) Jag kan inte riktigt sätta fingret på det men hela grundstrukturen för berättelsen hade enligt mig kunnat vara lite mer... genomtänkt.

Den bild jag fått av Annith från de första två böckerna stämde inte alls. Jag hade svårt att lära känna henne och det fanns inte riktigt någon connection oss emellan förrän ungefär hundra sidor in i boken. Hon var väldigt intressant när jag väl lärt känna henne dock. Jag tycker det är intressant hur man sakta men säkert får höra Anniths tankar förändras när hon får reda på mer om världen och omvärderar sina tidigare övertygelser. Det var mycket, mycket bra gjort.

Jag hade problem med kärleksintresset. Jag tyckte att han var otrevlig och lite creepy. Det är ingen jag själv skulle ha känt mig dragen till men eftersom jag såg honom ur Anniths ögon blev jag långsamt mindre ovillig.

En av de största twistarna förutsåg jag väldigt tidigt. Jag tyckte det var ganska självklart. Som tur var baserades inte hela upplösningen på det avslöjandet och jag blev fortfarande överraskad ett par gånger i slutet.

Sammanfattningsvis var det en väldigt bra bok och jag tyckte mycket om att läsa den. Men den var helt enkelt inte lika engagerande och spännande som de två första i serien...

8/10 poäng.


PS. Jag hoppashoppashoppas att det kommer komma ut någon slags companion-serie till den här. Jag älskar verkligen världen och mytologin! Jag vill inte att det ska ta slut...

1 kommentar:

  1. Jag håller med om precis allt du skriver. Jag blev faktiskt aningen besviken på den här, just för att de andra två var så mycket bättre. Tyckte inte riktigt att den kom igång förrän hon kom fram till hovet, och då hade jag redan börjat tappa intresset lite. :/

    SvaraRadera