fredag 17 april 2015

Grabben i kuvösen bredvid av Jonas Helgesson

Det här är inte den typ av bok jag vanligtvis läser, men min goda vän har rekommenderat den här till mig jättelänge så nu (äntligen) har jag läst den. (Är du glad nu Agnes?)

Grabben i kuvösen bredvid handlar om författaren Jonas Helgessons eget liv och uppväxt. Kort och gott handlar det om hans väg att acceptera och lära sig leva med sin CP-skada.

Anledningen till att jag inte brukar läsa biografier är att de oftast avhandlar så tunga ämnen och min känsla själ tycker det är jobbigt. Jonas däremot är mästare på att beskriva sin situation från en positiv och oftast humoristisk synvinkel.

Den är uppdelad i olika kapitel, ibland berättar Jonas om olika aspekter av sitt liv eller uppväxt och ibland är det rena anekdoter i realtid. Det är ett upplägg som gör att det går väldigt snabbt och lätt att ta sig igenom.

Boken i sig är väldigt kort, 156 sidor, och jag läste ut den inom loppet av tre timmar. Jag tycker att alla borde kunna ta tre timmar av sitt liv och läsa den här boken eftersom åtminstone jag upplevde att jag fick mycket större förståelse för personer som lever med handikapp.

Boken är trevlig och insiktsfull och inspirerande. Den är bra och tänkvärd och rolig. Jag är jätteglad att jag läste den! (Tack Agnes...)

9/10 poäng.

3 kommentarer:

  1. Jag har inte läst boken men varit och lyssnat på han två gånger och jag älskar han, så fruktansvärt rolig. Han har en sån viljestyrka!

    SvaraRadera
  2. Låter som en riktigt bra bok!!

    Ps så har du blivit taggad borta hos mig. Har du tid och lust så får du hemskt gärna göra den ^^

    SvaraRadera