lördag 25 april 2015

Dina ögon kommer tacka dig

Jag tillbringar relativt (hosthostmycket) mycket tid framför min dator. En av grejerna jag gör här är att skriva och det gör jag som bekant på word. Häromveckan ramlade jag på ett tips på tumblr, nämligen att andra färgen på sidan till en svagt grön ton. Det här ska man göra för att det "sliter" mindre på ögonen, alltså att man inte blir lika trött och benägen till huvudvärk eftersom skärmen man stirrar på inte är lika ljus och kontrasten mellan de blå bårderna på sidorna är mindre.

Nu har jag testat det här. Och det fungerar verkligen. Det tog mig exakt noll sekunder med att vänja mig vid den svaga gröna färgen och när jag har hållit på några timmar så ser jag inte ens att den är grön.

Jag tycker att alla som använder word i större mängder ska prova detta! Så här ändrar man färgen på sidan:





Det viktigaste är att man inte får en för mörk eller gräll färg, det är därför jag tar den som är allra närmast vit där på tredje bilden. Och ni behöver ju inte ta just grönt heller, lavender tror jag fungerar precis lika bra!

Om ni testar det här skulle det vara jättekul att höra vad ni tyckte! Störde det eller tyckte ni det var skönt för ögonen?


PS. Om ni vet vilken låt de där textraderna kommer i från är jag stolt över att ni läser min blogg.

PS2. Jag är glad över att ni läser min blogg även om ni inte vet varifrån det kommer men, ja, ni förstår vad jag menar...

2 kommentarer:

  1. Har provat det här nu och det funkar faktiskt! Tyckte det var lite "fult" först men när jag väl kom över det ser jag bara fördelar. (Fast mina kompisar i skolan tycker det är väldigt roligt av någon anledning... ;))

    SvaraRadera