torsdag 12 mars 2015

Currently working on

Det som skiljer mitt nuvarande projektet ifrån de andra som jag jobbat med tidigare är främst två saker:

  1. Den är inte fantasy. Inte ens lite.
  2. Jag hoppade över utmejslingsfasen och började skriva direkt.

Jag tror att min utmejslingfas har varit så lång tidigare eftersom jag varit tvungen att utveckla ett magisystem och göra ett massivt världsbygge. Nu när min historia utspelar sig i vår verklighet behöver jag nästan inte alls göra någon research. Jag kan fokusera totalt på människorna och deras interaktion och jag njuter så otroligt mycket av det.

Det kommer bli tre böcker i den lilla sviten. Första delen är extremt kort (tycker jag som är van med 500-sidorstegelstenar i fantasyformat). Det är nästan 40 000 ord lång, dvs runt 120 sidor. Ibland är jag ens osäker på om jag kan kalla det för en bok eftersom det är så kort, men jag försöker att inte stänga in den i en låda. Historien är bra och det är ju det som är det primära.

För tillfället håller jag på och skriver den andra delen som kommer bli längre än den första. Jag är inte klar med första utkastet ännu men det kommer jag att bli innan mars är slut.

Jag är oerhört beskyddande om den här historien eftersom den tände en sådan eld av inspiration i mig. Det var som att den hällde en hel flaska med tändvätska över mina svagt glödande kolbitar av skrivlust och jag lever fortfarande på det bränslet, trots att det var mer än en månad sedan idén slog mig.

Jag har inte ens delgett min syster något om handlingen (and that's saying something). Det enda jag är villig att säga är att den utspelar sig delvis i Sverige, delvis i London och att jag tänker injicera den med så mycket nördkultur jag bara förmår.

I vilket skede brukar ni berätta om era bokidéer? Please kommentera, det vore jätteintressant att höra!

2 kommentarer:

  1. Svar: Taack! :D Ja, det är supersynd att alla ska tycka så synd om en, för om ingen tyckte synd om mig för att jag ensam på bio skulle jag liksom inte tycka att det var något "konstigt". Jag skulle liksom inte fundera över det.

    Om du inte har gått på bio ensam måste du verkligen testa det! Det är en väldigt trevlig upplevelse! :D

    (Och nu kommer svar om Fall Out Boy-kommentaren^^)

    ÄNNU EN GÅNG: JAG ÄR SÅ TAGGAD ÖVER ATT DU GILLAR FOB! :D Gillar valet av dina favvolåtar på American Beauty/American Psycho! PErsonligen ÄLSKAR jag American Beauty/American Psycho (låten), men anledningen till att den inte är en av mina favoriter är nästan främst för att den är lite jobbig att lyssna på högt i bilen^^ Det gör lite ont i öronen xD Jag gillar att dunka i bilen, så om det inte går riktigt, så blir jag lite besviken xD Men låten är fortfarande AMAZING

    Jag pratade med Amelie häromdagen, och hennes favvolåt hittills på Save Rock and Roll var också "My songs..."! :D

    Och din lilla fråga om jag har andra musiktips: MYCKET BRA FRÅGA! Jag är dock inte så säker på att jag lyssnar på så mycket annat som låter som FOB egentligen. Det låter kanske lite konstigt med tanke på hur mycket jag älskar dem, men jag har inte hittat något annat band direkt som är i samma genre som FOB vars musik jag älskar... (This is Gospel (pianoversionen på youtube) med Panic! At the Disco är dock riiiktigt bra!)

    Jag kan också rekommendera en ny favorit som låter vääldigt olikt FOB, men det är Little Green Cars! Har inte lyssnat in mig helt på dem än, men jag älskar "My Love Took Me Down to the River", "Harper Lee", och "The John Wayne". Sedan är bandet The Paper Kites också väldigt bra, men de är mer Indie :)

    Men jag kan ju skicka länken till min Spotifylista ifall du vill kolla på den! :D (och please, ignore mitt väldigt Twilightinspirerade användarnamn xD)
    https://open.spotify.com/user/newmoon5/playlist/0u3eSzB4MvK7nZf1poI3Dh

    SvaraRadera
  2. SÅ nyfiken på vad det handlar om !! �� M

    SvaraRadera