onsdag 4 mars 2015

Att få idéer

Hej på er! Nu ska jag börja skriva om mitt skrivande! Jag har haft lite problem med hur jag ska avgränsa alla ämnen jag vill ta upp men jag ska göra mitt bästa för att göra det relativt lätt att hänga med.

Nu: idéer. Det brukar fungera ungefär såhär...

Jag är mitt uppe i ett annat projekt och då slår den till mig i ansiktet med en stekpanna. Idén. Oftast är det små grejer som gör att jag blir inspirerad. Jag ser något, hör något eller känner något och det omvandlas direkt till ett koncept i mitt huvud. Där har jag ledstjärnan för hela projektet sen.

Till exempel  fick jag idén till magisystemet i min NaNoWriMo från 2015 när jag var på toaletten mitt i natten och frös om fötterna. Pang bom och där fanns konceptet bara där.


Utefter den där initiala känslan bygger jag sedan vidare med scenarion, karaktärer och handling. Jag har ju inte allt klart för mig helt från början och ibland måste grundidén omarbetas lite för att passa in i en rimlig handling.

I den här utmejslingsfasen brukar jag befinna mig i rätt länge. Jag vill inte ge mig in i ett projekt utan att veta att det ska fungera hela vägen ut, det skulle kännas så drygt om man kom till slutet och det hela inte kunde gå att lappa ihop till något vettigt.

Dessutom är boken alltid som mest fulländad innan jag ens har skrivit första meningen. I mitt huvud finns ju allt. Alla karaktärer och deras utveckling och hur deras relationer ska blomma fram och handlingen och hur allting ska bindas samman i slutet för den ultimata aha-upplevelsen. I mitt huvud är boken redan klar och den är redan perfekt. Det är när man försöker börja knappa ner sin vision som det kan gå snett (men det är ett helt annat inlägg).

Det viktigaste när jag får en idé är att skriva ner den. Direkt. Där är min mobil totalt ovärderlig. Antingen skriver jag en anteckning eller så skickar jag ett mejl till mig själv. I inkorgen på min epost har jag till och med en mapp som heter just "Idéer och säkerhetskopiering" och den använder jag flitigt.

Så här brukar det gå till för mig. Eller, det har gjort det hittills i alla fall...

Hur brukar det fungera för er när ni får idéer? Skriver ni ner direkt eller litar ni på minnet? Börjar ni med miljöer, karaktärer eller handling?

5 kommentarer:

  1. Är såå olika för olika projekt, men har oftast något slags vaga idéer om vad jag vill skriva och oftast rätt så klara idéer av huvudpersonerna i mitt huvud. Försöker veta ~*ungefär*~ hur det ska sluta pga har insett att det är lättare att ta sig dit då, men redan genom att säga det låter jag nog mer organiserad än jag faktiskt är. Tycker karaktärerna är viktigast, för det är alltid de som drar mig tillbaka till projekt när jag vill ge upp dem, och om jag inte tycker om dem, brukar ingenting fungera. Får sällan klara idéer för vad jag vill skriva, är mer att jag blandar flera olika saker jag länge funderat på att skriva någonting om och ser vad det blir till, haha. Tar alltid dubbelt så lång tid för mig att redigera som att skriva pga detta, så jag skulle vilja kunna planera mer i förväg, men det fungerar helt enkelt inte för mig :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid så himla intressant att se hur andra gör det här :D Jag tror att karaktärerna är viktigast för mig också, det är de som gör historiens värd att försöka skriva ner!

      Radera
  2. Råkade bli jätteinspirerad av ditt inlägg och skrev en inläggsserie om ämnet! Woops! Första inlägget: http://minbokochjag.blogspot.se/2015/03/att-fa-ideer-min-bok-och-jag-edition.html

    SvaraRadera
  3. Jag undrar hur många små lappar jag har med olika idéer till skrivande. Dessutom har jag små snuttar i dokument på datorn också. Problemet jag har är att det ofta inte blir mer utan jag tänker någon gång ska jag ta fram en lapp och skriva mer. Det roliga är ju att idéerna kan komma när som helst precis som du skrev. Jag brukar ofta få dem på natten eller precis innan jag ska sova. :)

    SvaraRadera
  4. Jag brukar oftast försöka hålla ideerna i huvudet och sedan skriva ned lite om karaktärer och sedan bara sätta igång att skriva. Jag har inte direkt testat att göra noggranna beskrivningar av varje kapitel, jag har gjort mer skisser men det funkar inte för mig. Det får liksom gå åt det hållet som det vill mer. Om jag verkligen hade satsat på att skriva skulle jag nog göra lite bättre planering, men nu när jag gör det för skojskull känns det bra att bara skriva på :)

    SvaraRadera