lördag 7 februari 2015

Födelsedagsfrågorna, del 3

Nu kommer den sista delen av födelsedagsfrågorna! Om personen som ställde frågan har en blogg eller något annat som går att länka till så gör jag det, om det inte finns så är det för att frågaren var anonym.

Återigen, TACK för att ni finns och för att ni är underbara.

HÄR är del 1 och HÄR är del 2.

Frida - Om du fick byta liv med en bokkaraktär för en dag, vem skulle du välja?
Jag vill definitivt välja någon som har en kraft av något slag, annars känns det ju slöseri! Låt mig tänka... Den som först dök upp i huvudet på mig Katsa från Tankeläsaren. Hon har inte direkt någon magi men hon är väldigt badass och cool på alla sätt. Det vore inte dumt att vara henne.


Frida - Vilka är dina favorit tv-serier?
Alltså oj... Jag har faktiskt tänkt göra ett par inlägg där jag tipsar om mina bästa serier inom olika genrer. Därför tänker jag inte vara så väldigt utförlig här utan bara köra med den heliga treenigheten; Doctor Who, Sherlock och Gilmore Girls. (Det var inte vad ni hade väntat er, va?)

Emma - Arbetar du på flera manus just nu eller är det bara ett? (och om du skulle vilja berätta lite vad det/de handlar om så vore det superkul, men förstår om du inte vill :) )
VARNING FÖR LÅNGT SVAR! Förr i tiden höll jag mig till ett manus åt gången. Det har varit mitt sätt att försöka koncentrera inspirationen och motivationen och därigenom vara mer produktiv (vilket nog inte har funkat så bra i praktiken som det låter). För några veckor frångick jag dock den regeln...

Jag fick ett blixtnedslag av inspiration till en ny historia och jag har redan hunnit färdigställa första utkastet och gjort en första redigeringsomgång. Jag har knappt tittat på min NaNoWriMo från förra året men jag har inte tagit ett aktivt beslut om att ge upp den, därför känns det som om den fortfarande är pågående. Detta gör att jag på sätt och vis har två manus igång samtidigt, vilket aldrig hänt förut!

Och du har rätt i att jag inte vill berätta vad mina handlar om (har i allmänhet stora problem med att separera mig själv från mina skriverier, det blir så oerhört personligt) men ni vet ju redan att min NaNoWriMo från 2014 går under arbetstiteln Rikets krafter och att det är en fantasy. Den fokuserar på tre ungdomar med olika sorters krafter som får i uppdrag att reda ut en konflikt av politisk natur. Den här nya idén som jag jobbar med är contemporary, vilket är nytt för mig men det känns förvånansvärt enkelt.

Sammanfattningsvis är jag extremt konfunderad över min författaridentitet för tillfället och tänkte försöka reda ut detta i andra inlägg i framtiden, helt dedikerade till mina förvirrade funderingar.


Emma - Hur länge har du skrivit och har du alltid vetat att du vill bli författare?
Jag har skrivit aktivt och skönlitterärt ända sedan höstterminen i åttan (alltså sedan jag var tretton) och sedan dess har författare varit min dröm. Men jag har inte alltid velat bli författare, nej. Jag hade en period där i femman när jag ville bli kemist och blanda olikfärgade vätskor i provrör så att det blev rökmoln, men det gick över ganska snabbt...

Emma - Och vad är det som lockar med författaryrket?
Jag älskar det kreativa! Jag tror att om jag inte fick uttrycka mig på något sätt så skulle jag bli galen och förtvina. Skrivande råkar vara det kreativa utlopp som ligger mig mest naturligt, men jag dras till film, musik, konst och teater också, även om jag tvivlar på min förmåga att genomföra någon av dem själv.

Klara - Hur gör du när du skriver? Bestämmer du dig för när du ska skriva eller skriver du bara när det känns rätt?
Den här frågan är i princip omöjligt att svara på. Jag har ingen rutin på det än, jag har inte hittat något sätt som är "mitt sätt". Ibland (som under NaNoWriMo) får man tvinga sig själv lite grand, men i allmänhet brukar jag låta det komma när det kommer och inte ha för mycket press. Än så länge skriver jag ju mest bara för min egen skull och om tycker att jag mår bättre av att titta på ett avsnitt av en tv-serie istället för att redigera så är sannolikheten stor att jag gör det.


Det, mina damer och herrar och andra, var alla frågor som jag fick i ära av bloggens treårsdag! Jag har haft oförskämt roligt när jag svarade på allt och jag hoppas att ni tyckte det var kul att läsa också.

2 kommentarer:

  1. Känner verkligen igen det där med förvirrad författaridentitet! Jag har flera idéer jag verkligen gillar, men som hör hemma i helt olika genrer och kräver olika berättarstilar... vet fortfarande inte vilken som känns bäst eller vilken jag är mest bekväm med. Men jag brukar försöka tänka att författarkarriären är ung (den har ju inte börjat än, haha) och att det gäller att hinna med så mycket som möjligt under tiden... Eller så blir det den som slår först, det vet man ju aldrig ;)

    SvaraRadera
  2. Hejsan! :D
    Jag har taggat dig i enkäten "Vårlängtan"! Som du jätte gärna får göra om du vill. Kika in på min blogg för att se den! Men du kanske inte har lust att göra den direkt xD Då du redan fått svarat på ett antal frågor! ;) Haha. / kram

    SvaraRadera