fredag 20 februari 2015

Blue Lily, Lily Blue

OBS! Spoilers från de två tidigare delarna förekommer! Fortsätt på egen risk!

Titel: Blue Lily, Lily Blue
Författare: Maggie Stiefvater
Serie: The Raven Cycle #3
Utgiven: 2014


Blues mamma är försvunnen och de måste hitta henne igen. Adam kämpar för att uppfylla sitt löfte till Cabeswater, Ronan försöker komma överens med sin drömkraft, Gansey måste underhålla sin brittiska gäst och Noah verkar mer död än vanligt.

Kanske ska man inte väcka den gamla walesiska kung som sover?







Jag hade glömt att böcker kunde vara så här bra. Blue Lily, Lily Blue slog mig med häpnad och jag vill bara säga till alla som lyssnar att Maggie Stiefvater är ett geni.

Den här boken är inte fantasy men den är i allra högsta grad fantastiskt. Det ligger en slags mystisk stämning över allt och alla som gör att de övernaturliga händelserna känns helt naturliga.

Relationerna mellan Blue, Ronan, Gansey och Noah är det vackraste jag någonsin läst om. Det är perfekt gestaltat hur deras känslor svänger och flyter. Ingenting är skriver i sten men ändå finns de där banden mellan dem som gör deras vänskap så oerhört stark.

Stiefvater skriver men en så enorm respekt för alla sina karaktärer. Det finns inga klyschor eller några framtvingade motiv. Hennes karaktärer är människor.

Det är inte handlingen som är i fokus och nu i efterhand har jag nästan svårt att redogöra för vad som egentligen hände. Det hände massor med saker men samtidigt ganska lite. Trots det var stämningen hög och jag sträckläste hela andra halvan. Jag var helt trollbunden.

The Raven Cycle är en serie som inget annat jag någonsin läst förut. Jag ville inte säga att jag var skeptisk när jag läste första boken, The Raven Boys, men jag förstod det inte. Nu förstår jag mer och jag kan uppskatta allt.  Snälla, läs den här serien.

10/10 poäng.

Här är ett citat. Det är inte så långt in i boken och det är inte en spoiler. Det är vackert. Läs.

2 kommentarer:

  1. Jag är lite avskräckt från Maggie Stiefvater sen jag försökte mig på hennes vargserie. Vet inte ens om jag läste klart första boken eller om jag tröttnade halvvägs. Men jag vet inte, jag har hört så mycket gott om hennes skrivande också. Är det värt att ge den här serien en chans ändå tror du, eller bör jag acceptera att Stiefvater och jag inte klickar?

    SvaraRadera
  2. Åh då finns det kanske hopp för mig också!

    SvaraRadera