fredag 23 januari 2015

Recension av I huvudet på Colin Fischer

(Det var länge sedan jag skrev en recension, så vi börjar försiktigt...)


Colin är en fjortonårig pojke med Aspergers syndrom. Efter en incident med en pistol i skolans matsal inser Colin att polisen har tagit fel person och bestämmer sig för att hitta sanningen.

Titel: I huvudet på Colin Fischer
Originaltitel: Colin Fischer
Serie: ?
Författare: Ashley Miller & Zack Stentz
Utgivningsår: 2012

Jag hade sett den här på jobbet och fastnat för beskrivningen. "Colin Fischer tål inte beröring. Han gillar inte färgen blå. Han använder sig av kort för att tolka ansiktsuttryck." Och eftersom den var kort tänkte jag att det var det perfekta e-boksexperimentet! Jag läste alltså denna på min iPhone, vilket jag tyckte förvånansvärt mycket om. Väldigt smidigt. Kan rekommenderas.

Nu till boken... Det speciella med den här historien är ju utan tvekan Colin. Jag tyckte det var intressant och roligt hur han hanterade vardagen, vad han tänkte och kände i olika situationer. Det var det klart bästa med boken.

Handlingen och "mysteriet" i sig var inte spännande. Alls. Fokus låg Colin och hans reaktion till händelserna, inte händelserna i sig själva. Mysteriet var fabricerat så att Colin skulle utsättas för så mycket obehag som möjligt. Och det var ganska synd, man hade kunnat anstränga sig mer för att göra intrigen mer medryckande.

Jag hade problem med berättarperspektivet. Boken är skriven i tredje person och oftast är det från Colins perspektiv, man får små bitar från hans Anteckningsbok återberättade till exempel. Men ibland skiftar perspektivet så att man ser det på Colin från en annans ögon. Jag blev mycket förvirrad över detta.

Sammanfattningsvis var det en underhållande och intressant bok. Ingen favorit. Om det kommer komma en uppföljning så känner jag inget behov av att läsa den, men jag tycker inte att första boken var slöseri med tid.


PS. Jag tänkte knåpa ihop någon slags stjärngrejer som jag ska ha i mina recensioner men är inte riktigt säker på hur jag vill ha... Det här är ett slags test så får vi se hur det blir i slutändan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar