onsdag 17 december 2014

Vad jag tyckte om Battle of the Five Armies

Min spontana reaktion efter att ha sett Smaugs Ödemark för andra gången var denna: "Alltså, jag älskar det här. Men det är inte särskilt bra." Exakt så känner jag inför den sista Hobbit-filmen också.

Missförstå mig rätt. Jag älskar Tolkien-världen. Jag älskar Sagan om Ringen-filmerna. Jag älskar konceptet och fantastisken och episkheten. Den inbyggda kärleken finns där när jag satt i biosalongen och såg Battle of the Five Armies, men jag kunde samtidigt konstatera att mycket som visades mest kändes som en parodi.

Och det är nu som jag kommer avslöja handlingen så om du varken sett filmen eller läst boken så borde du inte fortsätta läsa!

Saker som var bra:

- Thranduil. 'Nuff said.



- Sceneriet. Så vackert, hela tiden. Hade kunnat ta en print screen när som helst och med stolthet kunnat ha som bakgrundsbild på datorn.





- Bilbo. Han är en så himla ärlig karaktär och Martin Freeman är väldigt bra på det han gör.



- Pippin som sjunger på slutet! Nostalgi.


Saker som var dåliga:

- Att Smaug bara var med den första kvarten (han är cool). Och jag vet att det är så enligt boken men detta bevisar bara att det var en dålig idé att dela en så kort bok i tre (istället för två som det först var tänkt).



- Det såg ut som om Thorins kusin Dain var helt photoshoppad. Inte snyggt.

- Slutstriden mellan Thorin och Azog. Alltså. Skärp er. Allt det där glidande under isen och att Thorin gick med. Alldeles för mycket. Alldeles för konstigt och orealistiskt.




- Den suspekta uppenbarelsen Thorin hade om att han hade drabbats av the dragon sickness, precis som sin farfar. För utdragen och suspekt, det hade kunnat göras på mer effektivt och känslosamt sätt.

- Hela konceptet för filmen. Ett episkt slag. I tre timmar. Det går liksom inte. Man hade kunnat korta ner den här till en timme utan att behöva stryka något betydelsefullt.

- Orlando Blooms blåa linser. Det såg så himla konstigt ut.



Saker jag inte har bestämt mig för än:

- Kili och Tauriel. Jag gillar när det finns romans, jag tycker det kan göra saker bättre men jag vet inte om just den här var så himla relevant.



- Slutet. Alltså det där när de tog farväl och att Gandalf sedan följde honom hem och till sist hur händelseförloppet gled in i början av Sagan om Ringen. Alltså, jag vet inte. Det kändes lite... krystat.

- Bard och hans barn. Utfyllnad, utfyllnad och åter utfyllnad. Men det var ju samtidigt lite gripande.




Slutbetyg: I have no idea.

Jag kommer köpa den här filmen på blu-ray när den kommer på rea på cdon. Men det betyder inte att jag tycker att den var särskilt bra eller att jag håller med om de beslut som Peter Jackson tog när han skapade filmen.

Ni andra som har sett, vad tycker ni?

6 kommentarer:

  1. Jag kan inget annat än att hålla med! Jag blev faktiskt enormt besviken på den här sista filmen, mycket pga hur pass lite info det var kring Sauron och hela den biten. Under andra filmen la de fram massor med ledtrådar om hur Sauron skulle komma tillbaka till makten men sen i tredje filmen så missar de hela den biten över huvudtaget. GRR!! En liten detalj som jag och sambon noterade också var scenen då Thandruil säger år Legolas att söka upp Vidstige aka Aragon. Och om inte vi är helt ute och cyklar så måste den här storyn utspela sig typ 50-60 år före Sagan om Ringen. Hur satan kan de veta om en liten pojke som kallas Vidstige, Aragon är väl för sjutton inte mer än 40 bast i Sagan om Ringen? Nej, alldeles för mycket lösa trådar för min smak och är smått irriterad över det faktiskt. :( Men älskar Morgan Freemans insats som Bildo! Helt underbart spelat! ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aragorn är faktiskt 87 år gammal han säger det i de två tornen. Hans folk är numerion eller nåt sånt och är välsignade med långt liv :P

      Radera
    2. Gud vad bra att det kunde klaras upp! Hade definitivt inte varit okej om de hade missat en sådan viktig grej... Måste se de förlängda versionerna av filmerna, det är väl där det nämns? :D

      Radera
    3. aa den förlängda versionen :) De missa så mycket annat ändå så hade varit dåligt om de missat såna saker också. Jag tyckte filmen sluta alldeles för öppet varför hade de inte med slutet av boken typ. Saker som man tyckte var någorlunda viktigt sa de inte hur det blev.
      SPOILERS!!
      Typ vad hände med the arkenstone, vem blev kung under berget, vad hände med staden Dale, fick alv folket sina juveler tillbaka. Och den stora hur uppdelades guldet, det var väl det hela kriget ändå var om guldet och berget, bara besvikelse tyckte jag sista filmen var :P

      Radera
  2. JAG ÄLSKADE DEN. Ibland får man helt enkelt stänga av analyserandet och bortse från de bitar som är lite sådär - och bara känna hur härligt det är. Så gör åtminstone jag :)

    SvaraRadera
  3. Jag behöver ju inte skriva någon egen recension, jag kan bara länka hit för din recension sammanfattar mina tankar perfekt! Jag störde ihjäl mig på att det seriöst var ETT OCH SAMMA slag i TVÅ OCH EN HALV TIMME. Liksom, inget annat hände ju? Samtidigt så älskar man ju världen, men jag gillade inte riktigt det. Sedan gillade jag inte riktigt könsrollerna heller. Det kändes som att de verkligen försökte göra kickass kvinnor, men i slutet föll det pladask iaf.

    HATADE slutscenen med Thorin och Azog för det var så uppenbart vad som skulle hända, och det har gjorts såå många gånger tidigare. Tyckte att det var så snyggt slut när han föll ner från isen, och sen gjorde de så...

    Håller med om Thranduil och Bilbo också! Martin Freeman spelar verkligen Biblo superbra!

    Det som var absolut bäst med filmen tyckte jag garanterat var Alfrid!

    SvaraRadera