lördag 6 december 2014

The Ultimate Book Tag

Hehe, det känns som att många boktaggar har det namnet. Nåväl, jag blev taggad av Elin - thank you very, very much!

1. Do you get sick while reading in the car?
Ja. Alltid. Förutom en enda gång, då var jag och mina föräldrar på semester i Skottland och då kunde jag läsa Northanger Abbey i bilen. Helt stört. Kommer aldrig kunna hända igen.
2. Which author's writing style is completely unique to you and why?
Här håller jag helt med Elin om att Tahareh Mafi har en helt fantastisk känsla för språk och hon användet det på ett så fantasifullt och innovativt sätt! Jag älskar också Laini Taylors sätt att smyga in magin i orden och formuleringarna.


3. Harry Potter series or the Twilight Saga? Give 3 points to defend your answer.
Jag tänker inte välja, men jag tänker ge tre svar för båda två!
Harry Potter: 1. Episk. 2. Betydelsefull. 3. Inkännande.
Twilight: 1. Känsloframkallande. 2. Nyskapande. 3. Episk.

4. Do you carry a book bag? If so, what is in it (besides books…)?
Nej, det har jag inte. I allmänhet gillar jag inte att ta med mina böcker utomhus eller med mig när jag går någonstans. Jag vill inte utsätta dem för risker...
5. Do you smell your books?
När andan faller på.


6. Books with or without little illustrations?
Jag tror faktiskt jag föredrar utan. Illustrationer förknippar jag med halvtråkiga middle grade-böcker jag läste när jag var typ tretton. Jag föredrar att få en hel sida full med text och resten är upp till mig.

7. What book did you love while reading but discovered later it wasn’t quality writing?
Hm... Intressant. I princip alla de böcker jag läser och älskar skulle nog inte definieras som finkultur eller litterära böcker, men det struntar jag faktiskt i. Jag kan se storheten i dem och känner inte riktigt behovet att försvara dem för tvivlare.

8. Do you have any funny stories involving books from your childhood? Please share!
Inte direkt... Sorry.

9. What is the thinnest book on your shelf?
Jag vill veta var stockrosorna kommer ifrån av Amanda Svensson, det är en novell som jag fick på Bokmässan förra året.
10. What is the thickest book on your shelf?
Det är nog Borta med vinden, 1048 sidor.

11. Do you write as well as read? Do you see yourself in the future as being an author?
Ja, det gör jag. Ni är riktigt skickliga om ni har lyckats missa det. Och ja, jag ser mig själv som en framtida författare, absolut! Jag är redan en författare, men om författandet innebär utgivning så har jag fortfarande en bit kvar...

12. When did you get into reading?
Jag gillade läsning när jag var liten men det som fick mig att tippa över kanten var nog, som så många andra, Om jag kunde drömma.

13. What is your favorite classic book?
Sense and Sensibility av Jane Austen. Älskar verkligen systerförhållandet.


15. If you were given a book as a present that you had read before and hated…what would you do?
Antingen skulle jag säga att jag redan läst den och be personen om kvittot, eller så skulle jag ge den till en kompis eller till Röda Korset.

16. What is a lesser known series that you know of that is similar to Harry Potter or 
the Hunger Games?
Oj. Jag kan inte riktigt komma på någon som har liknande teman... Det är ju det som gör de så speciella, de har båda något unikt som särskiljer dem från andra böcker.
17. What is a bad habit you always do (besides rambling) while blogging?
Jag håller inte alltid vad jag lovar... Jag grämer mig fortfarande över att jag i princip lovade en tävling till bloggens 2-årsdag (vilket inte inträffade) eller att jag inte har skrivit recensioner jag har sagt att jag ska skriva... På den punkten måste jag skärpa mig. Antingen sluta lova saker eller bara gå igenom med planerna jag kungör.

18. What is your favorite word?
Fangirl. Det innefattar så mycket. Det är både något man är och något man gör. Helt underbart.


19. Are you a nerd, dork, or dweeb? Or all of the above?
Nörd! Av någon anledning har jag svårt att acceptera tönt, det känns mer som ett skällsord. Är det bara jag som har den känslan? Dweeb har jag faktiskt ingen aning om vad det betyder... Efter snabbt google translatande så verkar det ha med teknik och datorer att göra och det kan jag inte alls identifiera mig med.

20. Vampires or Fairies? Why?
Båda är skitcoola! Men jag tror jag väljer fairies för de är mindre definierade och kan vara lite vad som helst. Fler möjligheter till att bli creeped out!
21. Shapeshifters or Angels? Why?
Unearthly-serien av Cynthia Hand handlar om änglar och den gillade jag. Men jag har också läst Halo av Alexandra Adornetto och den avskydde jag. Jag har aldrig läst en hel bok eller serie som bara handlar om shapeshifters, de har bara funnits med i utkanten... Just därför tänker jag välja shapeshifters för de har jag mindre koll på.

22.  Spirits or Werewolves? Why?
Andar. Jag tycker inte riktigt om varulvar, vet inte varför. (Lupin undantaget!)

23. Zombies or vampires?
Vampyrer, definitivt. Hatar zombies, jag tycker de är skitobehagliga och har aldrig läst någon bok eller sett någon film som handlar om zombieapokalypsen. Nej, usch...

24. Love triangle or forbidden love?
Forbidden love! Men jag kan acceptera båda två, bara de är bra konstruerade. De måste vara underbyggda och ha verklig tyngd, det blir inte bra om karaktärerna fluppar runt och tycker att deras situation är jättedramatisk när den egentligen inte är det.

25. Lastly: Full on romance books or action-packed with a few love scenes mixed in?
Några få kärleksscener som är inblandade i historien. Jag gillar slow burn och det blir en motivation i läsningen om man får längta tills nästa gulliga scen istället för att de bara radas upp efter varandra.


Woho, det här var jätteroligt! Jag taggar alla och en var, för att förtjänar att få sådana här viktiga frågor ställda till sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar