onsdag 3 december 2014

Sisterhood of the World Bloggers Award

(En del av svaren kan vara lite inaktuella eftersom jag skrev dem i mitten av november... Hoppas det går bra ändå!)

Hela 5 personer har nominerat mig till Sisterhood of the World Blogger Award! Det gör mig jätteglad, tänk att FEM personer tänkte på mig! Jag tänker svara på alla femtio frågor och länk till dessa underbara personer finns vid just deras frågor. TACK hörrni!



Vad man ska göra nu är att:
1. Tacka bloggaren som nominderade dig och länka till deras blogg.
2. Ha med Sisterhood of the World Blogger Award-loggan i ditt inlägg.
3. Svara på de 10 frågorna du fått
4. Nominera 10 andra bloggare och fråga dem 10 frågor


Pias frågor

1. Vilken var den senaste boken du köpte?
474 More Things to Write About, som jag köpte i London på Waterstone's. (Min favoritbokaffär i hela världen.)

2. Hur lång är den längsta boken du har läst?
Borta med vinden är 1048 antal sidor lång. Det tog mig ungefär två månader om jag inte minns fel.

3. Vad ska du göra ikväll?
Dricka te och skriva. (Big surprise.)

4. Favoritgenre?
Fantasy i alla dess former.

5. Ska du delta i NaNoWriMo i år?
Ja, det har jag gjort redan! (Om ni har lyckats missa det liksom.)

6. En bok du önskar dig i julklapp!
Castle in the Air av Diana Wynne Jones.

7. Beskriv din favoritbok med tre ord.
Okej, vi kör på Monstrets dotter av Kristin Cashore. Tankeväckande. Fantastisk. Himlastormande.

8. Vilken bok vill du allra helst se som film/tv-serie adaption?
City of Ashes. Nej, filmatiseringen av City of Bones var inte den allra mest fantastiska i världen, men jag vill ha mer ändå! Jag älskar konceptet och det finns så få paranormala filmer som är mysiga på det sättet...

9. Vilken bok läser du nu och vad tycker du om den hittills?
Howl's Moving Castle av Diane Wynne Jones. Jag blev intresserad av att läsa denna efter att ha sett på animen för andra gången så när jag såg den på Forbidden Planet i London var det självklart att den skulle följa med mig hem. Och jag älskar den.

10. Berätta om något du ser fram emot just nu!
Jul! För det är ungefär det mysigaste som finns.


Angelicas frågor


Organiserar du din läsning på något sätt? På Goodreads till exempel.
Jag har ett goodreads-konto som jag använder flitigt. Dessutom har jag ett excel-ark i datorn där jag har katalogiserat alla böcker jag äger, vilka av dem jag har läst och vilket språk de är på. Och när jag har läst ut en bok så har jag en speciell läsdagbok som jag skriver ner den första reaktionen i, vilket ofta ser ganska annorlunda från om jag skriver en recension på bloggen sedan.

Vilket är ditt tidigaste läsminne?
Jag låg i min våningsäng och läste En häst i huset. Jag var så stolt eftersom jag lyckats ta mig igenom den helst själv. Lyrisk, faktiskt.

Finns det någon genre du inte läser?
Biografier och deckare, om vi pratar skönlitteratur. Sedan läser jag pinsamt nog noll procent fackböcker. Det är synd eftersom det finns så mycket spännande, och detta kan jag säga med säkerhet eftersom jag faktiskt jobbar i bibliotek!

Vilka författare äger du flest böcker av?
Philippa Gregory. J.K. Rowling. Cassandra Clare.

Vilka filmatiseringar av böcker är dina favoriter?
Jag älskar Den flammande bägaren som film även om den som bokfilmatisering sett inte är så korrekt... Och den nyupptäckta Howl's Moving Castle.

Hur länge har du bokbloggat?
Snart tre år! Herregud!

Vilken bok tyckte du om överraskande mycket?
Magikerna av Lev Grossman.

Handlar du helst online eller i bokaffär?
I den perfekta tillvaron skulle jag handla i en fysisk bokhandel där man kan bläddra och lukta på böckerna men de skulle ha priserna som böckerna har online... I verkligheten köper inte Akademibokhandeln in de böcker jag vill ha så blir det oftast på adlibris.

Vilken karaktär från böcker/film/TV skulle du vilja känna i verkliga livet?
Merlin (från tv-serien) för han är så snäll och lojal. Dessutom är han rolig vilket inte är ett minus.

Maratonläser du serier, eller föredrar du att läsa dem under en längre period?
Jag vet inte riktigt... Det beror på om hela serien redan är publicerad eller om man behöver vänta på nästa bok. I vissa fall väntar jag med att påbörja en serie om jag vet att sista inte har släppts än, men i andra hoppar jag på tåget tidigt och måste vänta. Det optimala tycker jag vore om man typ läste en bok per månad i den aktuella serien.


Emmas frågor

Om du bara fick läsa en bok resten av ditt liv, vilken skulle det då vara?
Det här är elakt och jag funderar på att inte svara. (Jag svarar inte. Så rebelliskt va?)

Tittar du mycket på omslaget när du ska läsa en bok eller spelar det ingen roll för dig?
Jag tittar jättemycket på omslaget! Det är det som gör mig intresserad av en bok från första början, som får mig att klicka på den eller vända och läsa baksidan. Jag vet hur böckerna jag gillar brukar ser ut och jag är bra på att hitta liknande i hyllorna/på internet.

Om du fick välja tre saker eller personer (de får vara från böcker) att ta med till en öde ö, vad skulle det då vara?
Min syster (för att hon är bäst), lembasbröd från Tolkiens värld (för då skulle vi inte bli hungriga) och en flyttnyckel (för då skulle vi kunna åka hem när vi fått nog).

Finns det någon bokserie du skulle kunna göra vad som helst för att få läsa sista boken nu?
Nej, inte vad som helst, men jag vill väldigt gärna ha Heir of Fire. Och Blue Lily, Lily Blue. Ingen av de är dock sista delen i en serie så det kanske inte gills...

När du inte läser, vad gör du då?
Jobbar, troligtvis. Eller sover. Kanske umgås jag med någon vän eller med familjen. Tittar på serier, städar mitt rum, hänger på youtube, skriver... Sådana grejer.

Vilken är din favoritfilm?
Wow... Svårt. Några favoriter är Young Queen Victoria, Harry Potter och den flammande bägaren, Les Misérables, Star Wars Episode 2 och Trassel. Ser ni något mönster? (Because I don't.)

Var läser du helst?
I min säng när jag har bäddat med överkast och massor med kuddar.

Finns det någon bok som du tycker borde få mer uppmärksamhet än vad den får?
Alla böcker av Kristin Cashore (bara tre än så länge).

Beskriv dig själv med tre ord.
Introvert. Glad. Nördig.

Brukar du äta/dricka något samtidigt som du läser?
Kanske te. Det måste vara något jag kan äta med en hand eftersom jag håller i boken med den andra. Om det dessutom är en paperback med stela pärmar måste jag hålla i med båda händerna för att inte bryta ryggen, så det är svårt att äta samtidigt då.


Emma Anderssons frågor


1. Hur ser din tre-i-topp-lista ut över de bästa böcker du läst?
Oj. Jag tror att den ser ut såhär (utan inbördes ordning): Monstrets dotter av Kristin Cashore, Bärnstenskikaren av Philip Pullman och Divergent av Veronica Roth.

2. Vilken är din favoritförfattare?
Måste jag välja bara en? Nej, jag bra, då kör jag på ett par stycken. Veronica Roth, Tahareh Mafi, Cassandra Clare, Kristin Cashore, J.K. Rowling, Jane Austen, sir Arthur Conan Doyle, mm. Philippa Gregory är även en författare jag har följt aktivt väldigt länge men jag tror inte jag skulle säga att hon är min absoluta favorit. Hon är väl värd att nämnas dock.

3. Läser du helst översatta böcker eller på originalspråk?
Helst vill jag ju läsa böcker på originalspråk men jag tycker det är sorgligt få fantasyförfattare som skriver på svenska! Jag vet att jag borde anstränga mig mer för att hitta dem dock, så hälften av skulden ligger på mig. Oftast läser jag alltså på originalspråket engelska men det händer att de är översatta också.

4. Har du något favoritcitat från en bok du läst? I så fall, vilket?
Sådant där är så svårt. Jag kommer ofta ihåg hur jag kände när jag läste vackra citat första gången. Grejen är bara att jag inte kommer ihåg de exakta orden, vilket förstör konceptet med citat lite grand... Den enda som jag känner mig nördigt cool som kan utantill är denna: It is a truth universally acknowledged that a single man in possesion of a good fortune, must be in want of a wife.

5. Idag är det många filmer och tv-serier som är baserade på böcker. Vad tycker du om det?
Oftast tycker jag det är bra men det är så många saker som kan gå fel i processen! Antingen har man ändrat storyn för lite så att det inte är tillräckligt anpassat till film-mediet eller så har de ändrat för mycket så man inte känner igen sig... Det är en svår avvägning.

6. Fortsättning på ovanstående fråga: Vilken är din favorit?
Ännu en gång tänker jag fuska och säga flera; Misérables, Sherlock, Howl's Moving Castle.

7. Vad får dig att köpa en bok?
Om den är vacker att se på och jag har hört talas om den från många olika håll är det väldigt troligt att det rycker lite i köp-nerven.

8. Vad ska en bok helst handla om för att bli en favorit hos dig?
Den ska ha övernaturliga eller fantastiska inslag och ha starka karaktärer som utvecklas under bokens gång. Den ska vara invecklad och hjärtekrossande. Kärlek är något som alltid funkar men det är extra plus om karaktärerna har andra betydelsefulla relationer också.

9. Vilken bok tycker du har det finaste omslaget?
En favorit för tillfället är denna...


10. Vilken bok ska du läsa härnäst?
Jag tror det får blir Dark Triumph eftersom Mortal Heart kommer ut i november!


Johannas frågor

1. Favorithuvudkaraktär och från vilken bok?
Åh, så svårt. Jag har många som ligger mig mycket nära hjärtat av många olika anledningar. Just nu tror jag dock att jag lutar åt Tris från Divergent för hon är så himla stark och självständig.

2. Den bok/bokserie som har påverkat dig mest?
Jag har tre svar på denna. Första är Twilight-serien fick mig att börja älska läsningen på riktigt när jag var tretton. Sedan har vi De utvalda-serien av Cashore för att det var efter dem jag insåg att jag älskade fantasy mest av allt. Och till sist har vi Harry Potter eftersom det är en del av min identitet.

3. Film du ser mest fram emot det kommande året?
Insurgent!!!

4. Brukar du läsa om böcker?
Japp! När jag känner för det, vilket inte blir så jätteofta, men ändå.

5. Med förutsättningen att du läst Harry Potter, vilket elevhem och varför?
Jag trodde jättelänge att jag var en Hufflepuff men sedan slog det mig att jag är en Rawenclaw. Det stämmer mycket mer in på mig, med nördighet och kunskap och intelligens och allt. Jag hade bara trott att jag var Hufflepuff eftersom jag trodde att jag förhävde mig om jag valde något annat.

6. Läsa boken innan filmen eller spelar det ingen roll?
Om en bok blir film som jag är intresserad av så har jag troligtvis redan läst den innan filmen kommer ut. Det har inte varit något problem hittills, men jag antar att det inte spelar så jättestor roll egentligen. Men om jag ser en film efter att ha läst boken så kan jag irritera mitt sällskap med att peka ut olikheter dem emellan. Jag vet, lite drygt, men jag kan inte riktigt hjälpa mig...

7. Vilken karaktär ogillar du mest?
Kung Leck från De Utvalda-serien.

8. Läser du helst en bok i taget eller flera på en och samma gång?
En i taget, då blir jag mycket mer engagerad i just den historien.

9. Den ultimata längden på en bok?
400-500 sidor.

10. Bästa side-kick-karaktären med störst hjärta?
Har jag inte svarat på denna fråga redan...? *scrollar upp* Nej, sorry 'bout that... Kenji från Rör mig inte!-serien är riktigt fin.


Det var det! Mycket roliga frågor, jag älskar att svara på sådana här saker. Nu är det min tur att skicka vidare awardet och eftersom jag varit frånvarande ett tag är jag inte säker på om ni blivit nominerade tidigare eller inte, men se det som en komplimang bara om ni inte känner för att svara på mina frågor också. Mina tio nomineringar är:

Anna - bookshelf.blogg.se
Eve - minbokochjag.blogspot.se
Hedvig - bokhyllan.blo.gg
Frida - fridasbokhylla.blogspot.se
Cecilia - swebookobsession.blogspot.se
Charlotte - www.charlottecederlund.se
Frida - boooklovin.blogspot.se
Agnes - boooklovin.blogspot.se
Bella - bellasbok.blogg.se
Petra - petrasbokblogg.blogspot.se

Och frågorna jag ställer mina medbloggerskor är:

1. Har du alltid älskat böcker eller kom det senare i livet?
2. Hur mycket brukar du normalt sett spendera på böcker under en månad?
3. Varför började du blogga?
4. Har du några förebilder, och om du har det, vilka och varför?
5. Om du fick makten att utplåna en enda bok från jordens yta som om den aldrig existerat, vilken skulle du då välja?
6. Vill du läsa boken eller se filmen först?
7. Vad vill du bli när du blir stor?
8. Vilken är den onödigaste bok du någonsin läst?
9. Bryter du ryggen och sätter hundöron eller försöker du behåller dina böcker i samma skick som när du köpte dem?
10. Vilken person i hela världen skulle du helst vilja läste din blogg?

3 kommentarer:

  1. Tack för taggen Beate. :) <3

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket för taggen! Ska göra den så fort jag kan! :D

    SvaraRadera