fredag 19 december 2014

Recension av Maresi

Maresi har bott på Röda Klostret i flera år men allt förändras när Jai kommer dit. Hennes mörka förflutna kan komma att förändra framtiden för Maresi själv och hela Klostret.


Jag blev först intresserad av den här efter att ha lyssnat på Fantastisk Podd Maria medverkar. Rekommenderar starkt! Och när jag sedan såg Maresi på jobbet så började jag helt enkelt läsa.

Det är Maresi som i skrift dokumenterar händelserna. På så vis vet man redan från början att Maresi kommer överleva och därigenom tar man bort en del av spänningen, tycker jag. Flera gånger upplevde jag problem med tempuset, när Maresi i början av stycket berättade att hon gick och hämtade snäckor och sen att hon tycker så mycket om det så blev jag förvirrad. Det flöt liksom inte på så bra, det störde mig.

Inledningsvis är det också vääääääääldigt många olika namn. Jag orkade inte lägga dem på minnet och det visade sig att man inte behövde det heller för att förstå sammanhanget. För ovana läsare så tänker jag dock att det skulle vara väldigt skrämmande att få så himla mycket kastat över sig sådär. Det var inte infodumping precis, men bara väldigt mycket olika namn.

Världen är väldigt välfabricerad. Den kändes stadig och verklig. Den var mycket intressant, även om vi inte såg mer än bara klostrets seder och historia. Det är ju trots allt en bok på bara över 200 sidor (=jättekort  tycker jag).

Maresi är väldigt lätt att tycka om. Hon älskar att läsa och äta och ta hand om de yngre. Trots detta känns hon inte som en kliché utan har sina egna problem och bekymmer.

Jag gillar slutet, även om själva upplösningen var ett antiklimax. Det var en mycket snabb bok som inte lämnade så stort intryck på mig, men jag njöt medan det varade.

7/10 poäng.

PS. Förlåt för att bakgrunden blir vit men det är så det blir när man kopierar och klistrar in... Någon som vet hur man motverkar detta?

4 kommentarer:

  1. Svar: Först måste jag bara be om ursäkt för att jag svarar helt oförlåtligt sent! Ännu värre är det att jag inte har något direkt att skylla på. Du kommer säkert inte ens ihåg vad du har kommenterat, men här kommer svar på alla dina kommentarer i alla fall xD

    Ja, jag äälskar att man verkligen delar skrivandet med vänner under NaNo! Skrivande är lätt att det blir så ensamt annars, men nu kan man dela det! Man kanske inte diskuterar ploten med någon, men ändå känns det mindre ensamt! :)

    Vad kul att du gillar min gifs! De är noggrant utvalda ;) KRAM TILLBAKA!<33

    Nästa svar ^^:
    Ja, Mannen som älskade Yngve måste ju ha haft något som jag tyckte om. Eller så ville jag bara läsa ut den så att jag kunde skriva en recension på den^^

    Tack för taggen! Jag lovar att jag ska försöka göra den snart! Jag har ju varit lite frånvarande, men jag försöker ta mig tillbaka till mina gamla vanor!

    Nästa svar:
    Du måste se Orphan Black! :D Och jag har faktiskt sett lite på Gilmore Girls! :) Fast bara väldigt sporadiskt och inte ens något helt avsnitt, men jag har garanterat blivit intresserad av att se serien! :)

    Nästa svar xD: Ja, Tauriel hade väl en ganska okej plot, men samtidigt blev hon alltid räddad av männen ändå, och det blev jag lite ledsen över...

    SvaraRadera
  2. Gud vilken härlig blogg du har <3

    Inför jul har jag (och min kompis) skapat en challenge vi kallar "bokkram's 12 days of books challenge", kolla gärna här:
    http://bokkram.blogspot.se/2014/12/bokkrams-12-days-of-christmas-challenge.html

    SvaraRadera
  3. Svar: Taaack, Beate!! <333

    Ja, jag förstår precis vad du menar! Den är ju så dyr, och sen läser man ut den så fort att det är svårt att rättfärdiga att lägga ner så mycket pengar på den. Jag har visserligen inte läst den igen sen jag köpte den (jag ska göra det snart), men det känns ändå värt det eftersom det är en så fin bok :)

    Hahah, jag var bara tvungen att ha med slutet^^

    SvaraRadera
  4. Du kan välja att klistra in som oformaterad text, då ska det inte blir någon vit bakgrund. Det går också att markera texten när man redan klistrat in den och trycka på T:et med ett kryss på uppe i högra hörnet. :)

    SvaraRadera