lördag 13 december 2014

Minirecensioner: Charlotte Hassel, Dark Triumph och Mardrömmar

Titel: Charlotte Hassel
Författare: Frida Skybäck
Serie: Ingen

Boken handlar om den unga Charlotte som lämnade Sverige som ung efter en traumatisk händelse. Nu återvänder hon i hopp om att reda ut sitt förflutna och säkra sin framtid.


Jag blev först intresserad av den här efter att ha lyssnat på Författarpodden med just Frida Skybäck (som pratar om skrivande tillsammans med Agnes Hellström, rekommenderas!). Och jag är mycket glad att jag äntligen läste den här!

I början tyckte jag inte om Charlotte men ju längre in i historien jag kom desto mer kunde jag sympatisera med henne. Handlingen är centrerad kring kvinnor (något Skybäck berättar mycket om i podden) och jag uppskattar det otroligt!

Det står inte i början av kapitlen  vems perspektiv det är ifrån men snart möts man alltid med ett "han". Det finurliga är att man inte direkt får förklarat vem "han" är. Det blir som att det manliga är en klump av något hotfullt som mer eller mindre hänger över alla hjältinnor i boken. Det blir mycket effektfullt och talande.

Det ska bli kul att fortsätta läsa Skybäcks historiska romaner!

7,5/10 poäng.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Titel: Dark Triumph
Författare: Robin LaFevers
Serie: His Fair Assassin #2

OBS! Spoilers för Grave Mercy kan förekomma!

Boken är berättad från Sibyllas perspektiv, som har placerats i D'Albrets hushåll för att spionera och vänta på att få order om att döda. Istället för en dödsdom får hon befallning om att befria en man som hålls fången i, vilket gör att hennes öde tar en oväntad vändning.


Sibylla är intensiv och hon är mörk. Som jag skrev i någon uppdatering på Goodreads: "emfasen ligger verkligen på mörk." Till skillnad från i Grave Mercy där man inte går in på detaljer i hemskheterna får man det nu överröst över sig. Ibland var det lite svårsmält men i slutändan gav det ett realistiskt och känslosamt intryck.

Vi återser en del karaktärer från första boken och det kändes otroligt bra. Jag pep lite för mig själv när vissa två dök upp...

Jag kan inte föreställa mig vart handlingen ska ta vägen nu inför sista boken Mortal Heart men jag ser så oerhört mycket fram emot att få läsa om Annith och hennes historia.

10/10 poäng.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Titel: Mardrömmar
Författare: Emma Andersson
Serie: Olivia och Enderra #2

OBS! Spoilers från Där drömmar blir till kan förekomma!

Förhållandet i Enderra har inte blivit bättre och Olivia, Ana och Benjamin måste återvända för att försöka undvika ett krig med grannlandet Scorpionia och avsluta Simon Taras skräckvälde en gång för alla. Kosta vad det kosta vill.


Jag var helt fast efter första kapitlet. Det märktes att mycket hade förändrats, både i Olivias värld och rent författarmässigt hos Emma. Den här boken var mer vuxen än den första, karaktärerna var lite stadigare och mer säkra på sig själva och sina värderingar.

Handlingen tog många skarpa svängar och det gjorde mig förvånad och häpen varje gång. Insatserna var så höga, det balanserade hela tiden mellan förtvivlan och hopp på det mest underbart himlastormande sätt.

Jag har svårt att sammanfatta läsupplevelsen eftersom mina känslor är lite all over the place för tillfället. Låt mig bara säga att jag tyckte Mardrömmar var en JÄTTEBRA bok som hade lite av allt som man kan önska sig.

9/10 poäng. I cried.

1 kommentar:

  1. Vad glad jag blir över att du gillade boken! De här fina orden kommer jag att leva på hela veckan, tack! :D

    SvaraRadera