måndag 22 december 2014

Julkalenderbloggstafett, dag 22

Den här kalendern har blivit sammanställd av Sofie - mycket bra initiativ måste jag säga! På hennes blogg kan ni också hitta den kompletta listan på alla bloggare som deltagit.


En ungdomsbok som jag tycker är riktigt bra och som jag skulle vilja tipsa om är Rör mig inte! av Tahareh Mafi.

Boken handlar om Juliette som har spärrats in för att hennes beröring kan döda. Samhället har blivit korrupt och styrs järnhårt av ledarna för respektive sektor. När Juliette blir utsläppt så vill ledaren för Sektor 45 att hon ska bli ett vapen, något att använda till tortyr och avrättningar. Juliette har lite problem med att förlika sig med den tanken...

Det som gör den här boken unik är sättet den är berättad på. När vi först möter Juliette, efter att hon varit inlåst i 264 dagar, är hon så nära sinnessjuk man kan vara utan att ha tippat över gränsen. Hon har inre monologer där hon resonerar med sig själv men när hon ändrar sig så stryks ord eller stycken över och ersätts med något annat. Jag har aldrig läst en bok som hanterar språk på det viset.

Juliette möter två stycken pojkar. Den första är soldaten Adam Kent och den andra är Warner, ledaren över Sektor 45. (Eller ja, hon träffar andra män också men det är de här två som är viktiga.) Motsättningen inom Juliette blir väldigt intressant. Hon är sjutton år och kan inte vidröra någon utan att riskera mord. Hon kan inte bli kär i någon. Hur skulle det funka? Under förloppet av de andra två böckerna i trilogin får vi svaret på det.

Rör mig inte! handlar mycket om kärlek. Juliette önskar inget hellre än att bli älskad. Lika mycket som handlingen cirkulerar kring den romantiska kärleken till en annan människa handlar det om att acceptera sig själv och sina förutsättningar.

Det är en medryckande berättelse med en stark huvudkaraktär som fick mig att både fnissa och få det att knipa till i hjärtat.

Hoppas ni kommer tycka om den!


Morgondags lucka ansvarar Klara på inutienbok.blogg.se för så se till att titta in där också!

3 kommentarer:

  1. Älskar den här trilogin!! <3<3<3

    SvaraRadera
  2. Tack för ditt inlägg!
    Jag har sett mängder av blogginlägg om denna bok (och trilogin), men aldrig riktigt läst de där inläggen. Läste dock ditt nu, och funderar på om jag inte ska ta och läsa de där böckerna ändå, verkar ju bra! Tack för tipset! :)

    SvaraRadera
  3. Tahareh Mafis språk är verkligen helt otroligt och gör trilogin så himla bra! :)

    SvaraRadera