onsdag 12 november 2014

En improviserad uppdatering och en vädjan om hjälp

Hej!

Hur mår ni?

Jag hade en insikt i måndags och nu kände jag att jag inte kunde vänta med att lufta den ändå till på söndag då mina reguljära NaNo-uppdateringar ska ske.

Grejen är den att jag tror att min berättelse inte behöver alla 50 000 ord som det här projektet tilldelar den. Jag känner att det är relativt (väldigt relativt) nära slutet. Det börjar liksom så smått dra ihop sig. Och jag har "bara" skrivit 26 557 ord än så länge! (Betänk att jag hade runt 50k ord på denna historia redan innan jag började NaNo så det blir en respektabel summa ändå.)

Nu är frågan, ska jag brodera ut så mycket som möjligt för att komma upp i 50k eller ska jag lyssna till berättelsen och låta den flöda som den vill? Alltså framåt. Och mot slutet. Jag vill ju inte bara babbla på för att få upp antalet ord men tävlingsinstinkten i mig säger att jag måste klara målet.

Har ni några tips? Hur skulle ni ha gjort i min situation?

Nu ska jag fortsätta skrivandet igen. Adjö!

4 kommentarer:

  1. Har du någon annan idé? För min tanke innan jag bestämde mig var att jag skulle skriva på förra årets NaNo, och om jag lyckades avsluta den skulle jag börja på en ny. Det kanske inte är det mest ultimata, men om du vill nå 50 000 ord tycker jag att det är bättre att göra så än att bara ordbajsa på din andra historia om du egentligen inte har något mer att säga :)

    SvaraRadera
  2. Vet inte om det är till någon hjälp men kom på två förslag åtminstone :)

    Antingen så kan du flödesskriva och lägga till en massa onödigheter för att nå word count och så redigerar du bort det som inte håller i efterhand (fördelen är att man kan lära sig mer om karaktärerna och kanske snubblar på en och en annan pärla man vill behålla eller försöka sätta in någon annanstans) eller så skriver du klart och börjar på ett annat projekt. En fortsättning, "mellanbok" eller liknande? Något roligt i varje fall! :)

    SvaraRadera
  3. Min icke-författare åsikt är att om det tar slut så tar det slut! Som andra människor sagt så kan du fortsätta med något nytt om DU VILL men annars kan du luta dig tillbaka och vara nöjd med att du
    gjort ett slut, det är mycket värt bara det! Det är ju inte alltid så lätt att faktiskt avsluta saker ting...
    But that is just my humble opinion ;)

    SvaraRadera
  4. Jag tycker absolut att du bör skriva berättelsen så som det känns naturligt att skriva den! Om du forserar fram scener som inte hör hemma i berättelsen för att nå 50k så är det lätt att historien förlorar lite av sin udd och magi, och det viktigaste med NaNo är väl ändå att skriva något man är stolt över och att få orden att flöda! Så tror jag i alla fall. Men om du når berättelsens slut innan 50k så behöver det ju inte betyda att du lämnar din berättelse där - du kan ju skriva andra scener mellan dina karaktärer som du känner är intressanta och i efterhand känna om du vill väva in dem också :) Eller börja på något helt nytt också, något improviserat! Det kan ju leda till något fantastiskt bara för att det är spontant ;) Men att överhuvudtaget ha nått en berättelses slut är jättekul och något att vara nöjd över, så du kan ju låta din berättelse avsluta Novembers skrivande om du vill också.

    SvaraRadera