lördag 11 oktober 2014

Peppa ordentligt inför NaNoWriMo

Det börjar lida mot november och då vet ni väl vad som är på gång...? National Novel Writing Month! (För er som inte har hört talas om detta är det som en slags helig månad för skribenter som tillsammans tar sig an att skriva 50 000 ord på novembers trettio dagar.)

Jag håller på att peppa och tänkte därför dela med mig av mina tips till er!

1. Hitta en låt
Det behöver inte vara en hel spellista på Spotify. En enda sång räcker. Det ska vara  den perfekta sången som passar tonen och temat för din berättelse. Lyssna på den när du håller på och spånar så kommer nu enklare in i rätt sinnesstämning.

Det här är min låt...


2. Gör nödvändiga grejer först
Innan du sätter dig ner, se till att du gjort läxan, betalat räkningarna, ätit mat, tvättat en maskin och packat i ordning för morgondagen. Du behöver inte sådana distraktioner, se till att få det ur vägen så fort som möjligt! Låt inte detta gå till överdrift dock, det finns ingen anledning att börja rensa garderoben eller skura ugnen just nu. Det kan vänta till december.

3. Ha ett städat skrivutrymme
Du ska inte ha för mycket skräp och plock inom synhåll när du skriver. Låt det vara rent och tomt, eller ställ en fin ljuslykta eller annat inspirerande bredvid datorn.

4. Äta
Om du vet att du måste ha någonting att stoppa i dig medan du skriver, fixa det! Jag själv brukar bara vilja ha te och en och annan chokladbit när det går trögt. Viktigt tror jag dock är att du inte blir beroende av en viss sak och tror att du inte kan skriva utan det.

5. Hitta ett eget mål
Du kanske inte vill eller orkar skriva 50k ord. Det är helt okej, man kan delta i NaNo ändå! Du måste fråga dig själv vad det är du vill få ut av månaden och inse dina egna begränsningar. Det blir inte roligt om du tagit dig alldeles för mycket vatten över huvudet och drunknar.

6. Acceptera förändringar
Saker kan hända, svårare en så är det inte. Ett viktigt prov, en omställning i tillvaron, en stressig jobbvecka. Även om skrivandet ska vara högt prioriterat under november finns det faktiskt viktigare saker. Om du vill umgås med en vän eller se en film är det också lugnt. Chansen finns att pausen gör dig gott och du kommer tillbaka till din text med nya ögon och mer energi.

7. Omgärda dig med NaNoWriMo-pepp
Byt bakgrundsbild på dator och telefon och annat ni kan tänkas ha. Följ NaNoWriMo på sociala medier. Se till att mötas av skrivande överallt! På det sättet finns det ingen chans att du glömmer, och dessutom kommer du hitta inspiration bland de andra NaNo:arna.

8. Prata med vänner och bektanta
Att skriva 50k ord på en månad är inget du kommer kunna gömma för dina nära och kära. Berätta att du ska delta, vad det går ut på och uppdatera dem och hur dagens skrivande gått. De kommer med allra största säkerhet tycka du är extremt cool och stötta och peppa dig om du känner att du behöver det. De får faktiskt tåla denna besatthet under en av årets tolv månader.

9. Måla naglarna
Om du är en sådan som vanligtvis brukar tycka om att smycka dina fingrar är detta ett perfekt tillfälle. Du kommer att titta på dina händer enoooooooooormt mycket under månaden, då kan du väl lika väl mötas av något fint? Måla naglarna i din favoritfärg eller gör coola mönster som påminner dig om din berättelse. Jag vet att både Kristin Cashore och Tahareh Mafi använder sig av den här metoden.

Det var mina tips! Har ni några stategier? Berätta! Ska ni vara med? Lägg till mig som writing buddy! Jag heter BokBeate, as per usual.

Pepp-lapparna som jag hade förra året verkade väldigt omtyckta så jag vill göra något liknande i år. Dock vet jag att jag inte kommer orka eller ha tid med uppdateringar av mitt eget skrivande varje dag, så det tänker jag mig att jag ska ha en gång i veckan. Men peppiga inlägg kommer dyka upp dagligen, det kan ni lita på! Jag ska faktiskt börja göra dem redan nu...

4 kommentarer:

  1. Funderade på att vara med i år... Men tror det blir för stressigt just nu~ Kanske försöker nästa år ^^
    Hur som helst, lycka till ^^

    SvaraRadera
  2. Ja, jag ska delta i år! Älskade förra årets peppinlägg, kommer kolla varje dag ;) Men jag förstår inte hur hemsidan fungerar, lägger man in sin historia på hemsidan eller kan man skriva i sitt eget dokument och så? :o

    SvaraRadera
  3. Alltså jag är så himla pepp på NaNo i år! Kan det bli november nu eller, vill helst bara skriva på en gång! Och tipsen var superbra! Har du bestämt vad du ska skriva än? :)

    SvaraRadera
  4. Jag tänkte testa i år, blir kanske inte 50K eftersom jag slutredigerar ett annat manus samtidigt, men jag vill prova ändå! Ska bli kul att se hur långt det räcker. Tack för dina tips, de lär komma till nytta! :)

    SvaraRadera