torsdag 30 oktober 2014

Månadsavstämning: Oktober

Låt mig först bara säga, ja jag har vinklat sanningen en liten, liten bit, men den är fortfarande sann.. Jag ljuger inte. Okej, here it goes.

Oktober 2014


  1. A Study in Scarlet av sir Arthur Conan Doyle (ljudbok)
  2. The Sign of the Four av sir Arthur Conan Doyle (ljudbok)
  3. The Assassin's Blade av Sarah J. Maas
  4. Vägen till Jerusalem av Jan Guillou (ljudbok)
  5. The Time Machine av  H.G. Wells (ljudbok)
  6. A Scandal in Bohemia av sir Arthur Conan Doyle (ljudbok)
  7. The Red-Headed League av sir Arthur Conan Doyle (ljudbok)
  8. A Case of Identity av sir Arthur Conan Doyle (ljudbok)
  9. The Boscombe Valley Mystery av sir Arthur Conan Doyle (ljudbok)
  10. The Five Orange Pips av sir Arthur Conan Doyle (ljudbok)
  11. The Man with the Twisted Lip  av sir Arthur Conan Doyle (ljudbok)
  12. The Blue Carbuncle av sir Arthur Conan Doyle (ljudbok)
  13. The Speckled Band  av sir Arthur Conan Doyle (ljudbok)
  14. The Engineer's Thumb av sir Arthur Conan Doyle (ljudbok)
  15. The Noble Bachelor  av sir Arthur Conan Doyle (ljudbok)
  16. The Beryl Coronet av sir Arthur Conan Doyle (ljudbok)
  17. The Copper Beeches av sir Arthur Conan Doyle (ljudbok)
  18. Grave Mercy av Robin LaFevers (omläsning)
  19. Silver Blaze av sir Arthur Conan Doyle (ljudbok)
  20. The Yellow Face av sir Arthur Conan Doyle (ljudbok)
  21. The Stockbroker's Clerk av sir Arthur Conan Doyle (ljudbok)
  22. The "Gloria Scott" av sir Arthur Conan Doyle (ljudbok)
  23. The Musgrave Ritual av sir Arthur Conan Doyle (ljudbok)
  24. The Reigate Squire av sir Arthur Conan Doyle (ljudbok)
  25. The Crooked Man av sir Arthur Conan Doyle (ljudbok)
  26. Kristallåldern av Julien Neel
  27. The Resident Patient av sir Arthur Conan Doyle (ljudbok)
  28. The Greek Interpreter av sir Arthur Conan Doyle (ljudbok)
  29. The Naval Treaty av sir Arthur Conan Doyle (ljudbok)
  30. The Final Problem av sir Arthur Conan Doyle (ljudbok)
  31. The Hound of the Baskervilles av sir Arthur Conan Doyle (ljudbok)
  32. Häxtävlingen av Eva Ibbotson (omlyssning)
  33. Howl's Moving Castle av Diane Wynne Jones

Låt oss nu ta ett ögonblick och beskåda denna lista. Helt magnifikt. Förklaringen till detta är att 24 av dessa är noveller och om man vill så kan man räkna de som 2 böcker vardera. Men det gör inte jag för det känns roligare såhär.

Alltså, nummer 6-17 kan kokas ihop och bilda novellsamlingen The Adventures of Sherlock Holmes. Jag tror att varje berättelse är ungefär 50 sidor. Sedan har vi nummer 19-30 (med undantag för 26:an som inte har med detta att göra) vilka kan klumpas ihop och bilda The Memoirs of Sherlock Holmes. Men även om man räknar på det sättet har jag ändå läst/lyssnat på 9 böcker och det är inte så illa heller!

De bästa böckerna
Jag kunde inte välja, det var omöjligt. Jag tyckte de här var fantastiska allihop. (Var god observera att Sherlock-ljudböckerna troligtvis inte har någon officiell framsida eftersom jag bara lyssnade på youtube.)




Den största besvikelsen
Inte för att Lou!-serien var en direkt favorit hos mig men de första fem tyckte jag åtminstone om, även om det blev sämre och sämre med varje bok. Nu när jag kommit till den sjätte känner jag bara: "vad är det här för skit?" Förvirrande och ologisk och den coola självständiga Lou har blivit tonåring och då är det enda man vill att gå ut och dansa. Suck.


Boken med finast framsida
Jag ber er scrolla upp lite och kolla på The Assassin's Blade igen. Så vacker är den. Och Howl's Moving Castle är också fin i verkligheten, även om den inte ser så rolig ut på skärmen. (Vilket ni får se i en book haul så fort jag blir frisk.)

Allmänt
Ja, vad ska jag säga... En oerhört lyckad månad, månde gällande kvantitet och kvalitet. Jag tror inte att jag någonsin kommer kunna läsa så många böcker på en månad igen, särskilt eftersom det vad jag vet inte finns några fler Holmes-novellsamlingar.

Inför nästa månad
Förhoppningsvis (håller tummarna) så kommer jag att erhålla Heir of Fire, Blue Lily, Lily Blue och Mortal Heart eftersom det varit min födelsedag. Annars köper jag dem till mig själv för jag vill läsa de så snart som möjligt. Sen tänker jag också välja lättsamma, underhållande böcker eftersom jag måste ha input inför NaNoWriMo!

Skrivandet
Jag har inte skrivit något alls i princip. Lite random grejer bara för skojs skull. Den stora insatsen tänker jag lägga i november med självklar anledning.

Mitt mål för NaNoWriMo är att klara 50 000 ord. Jag är inte säker på om det kommer räcka för att komma till slutet på min berättelse, vi får se. Jag har gjort i ordning pepp-inlägg till varje dag så om ni behöver lite inspiration eller en boost i ert skrivande, titta in här! Förhoppningsvis kommer ni finna lite kraft och stöd. Utöver det tänker jag köra med veckouppdateringar, på lördagen eller söndagen beroende på hur jag hinner.

Ett sista stort LYCKA TILL till er som ska medverka. PÅ LÖRDAG KÖR VI!!! För er som tittar på från läktarna hoppas jag att det inte blir alltför träligt.

2 kommentarer:

  1. Imponerande! Gillar Sherlock och blir sugen på att göra som du och lyssna igenom alltihopa :)

    SvaraRadera
  2. Vilken rejäl lista. Imponerande!!

    SvaraRadera