söndag 21 september 2014

Recension på Magikerna (Spoilers: I loved it)

Quentin Clearwater är allmänt missnöjd med livet. Han blir som av en slump inbjuden till ett intagningsprov för ett magiskt college, Brakebills, och allt förändras.


Jag lyssnade på denna bok. Och det var en fullkomligt underbar upplevelse. Jag älskar uppläsaren, han dramatiserade precis tillräckligt utan att det blev för tråkigt eller för mycket. Faktum är att jag inte tror att jag skulle ha blivit drabbad lika hårt om jag läst själv.

Från första stund var jag helt fäst vid Quentin. Han är rätt osympatisk, missnöjd och ibland feg. Men han är en så himla avrundad karaktär, så oändligt ärlig att jag tyckte det var praktiskt taget omöjligt att tycka illa om honom. Han var så som han var, totalt kompromisslöst och jag tycker det är väldigt skicklig av författaren att ge honom en så distinkt personlighet.

Berättelsen är ett äventyr rätt igenom. Ni vet att jag brukar prata om att man med fantasyböcker från vara med på resor? Det här är en sjuhelvetes resa. Det är helt otroligt när man tänker på utgångspunkten och sedan hur långt man har kommit.

Mycket av handlingen cirkulerade kring den fiktiva berättelsen om barnen Chatwin som kom till ett magisk land som hette Fillory. Det är en mycket välgjord omskrivning av Narnia-böckerna. Handlingen var helt annorlunda dock och skeendena redogjordes noga för eftersom Quentin hade en väldigt nära relation till böckerna. Den aspekten kunde jag verkligen relatera till.

Det finns ett slags rått element till berättelsen, en avklädd och ibland obekväm faktor som gör att man kommer väldigt nära allting, trots att det är berättat ur tredje person. Och jag älskar det. Språket och handlingen är djärvt konstruerade. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det. Det var som att författaren banade en helt egen väg i fantasygenren, Magikerna liknar ingenting jag någonsin läst tidigare.

Vid flera tillfällen fann jag mig själv bokstavligt talat gapa av förvåning. Då var jag tvungen att pausa och låta den nya vändningen sjunka in. Men på något sätt var det nog det som gjorde det så kraftfullt. Jag hoppade på tåget och det började åka, skoningslöst. Jag kan verkligen rekommendera ljudboken.

Slutsatsen? Jag älskar den här boken. Jag älskar alla aspekter av den. Välgjord, uttänkt, magisk, träffande, sorglig, triumferande, obehaglig... Den var allt.

10/10 poäng. Snälla, läs den. Den är så himla bra.

Titel: Magikerna
Författare: Lev Grossman
Serie: The Magicians #1
Utgiven: 2009 på engelska

2 kommentarer:

  1. Jag gillade den också, har nästa del stående i bokhyllan så borde kanske ta och läsa den.

    SvaraRadera
  2. Jag har haft den här ståendes i bokhyllan alldeles för länge nu, men din recension fick mig verkligen att vilja plocka upp den så snart som möjligt :D

    SvaraRadera