onsdag 24 september 2014

Musik och böcker #10 - Magikerna

Som ni vet lyssnade jag på och ÄLSKADE Magikerna av Lev Grossman. Den gjorde verkligen ett intryck på mig och nu har jag hittat musik som passar med känslan.

Jag tycker faktiskt att hela albumet Humbug på sätt och vis kan vara representativ. När jag lyssnade kunde jag till varje låt koppla någon aspekt av den till boken. Exempel: Pretty Visitors, Dangerous Animals, Cornerstone, Potion Approaching. Feel free att kolla upp dem själva.

Det är något med den där suggestiva basrytmen som gör det väldigt indragande. Jag får en känsla av att det är på väg att gå riktigt åt helvete, man sjunker ner ytterligare i sin low. Och sådana tendenser fanns verkligen i Magikerna.

My Propeller - Arctic Monkeys


Coax me out my low 
Sink into tomorrow
Coaw me out my low 
And have a spin of my propeller 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar