lördag 6 september 2014

Minirecesioner: 3 x Shaun Tan

Anna introducerade mig till den här författaren/illustratören. Och det är jag SÅ HIMLA TACKSAM FÖR! Jag har redan läst tre böcker av honom så jag tänkte göra en liten tematrio med temat Shaun Tan.


Titel: Ankomsten
Originaltitel: The Arrival
Författare: Har du inte förstått konceptet för inlägget?

Den här var fantastiskt fantasifull. Och den innehåller NOLL ord. Alla dialoger får man föreställa sig själv, och det går så himla bra. Ord var överflödiga. Jag trodde inte innan att man kunde hålla på med sådant som världsbygge och karaktärsutveckling utan ord men här blir jag grovt överbevisad.

Berättelsen är vacker och den var enkel att översätta till verkligheten. Shaun tog upp ett samhällsproblem på ett intressant och nyskapande sätt som inte blev för svårt att smälta. Allt slutade så fint.

Jag älskar den här faktiskt.

10/10 poäng.

(Litet smakprov från boken som jag hittade på google.)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Titel: Berättelsen från yttre förorten                           Originaltitel: Tales from Outer Suburbia                             Författare: I'm just gonna ignore this.                                                                                                                                              Den här boken har ord. Och de är väldigt bra. Bilderna och berättelserna samspelar så oerhört bra. Det här är min favorit (hittills).                                                                                                                                                                                              Som titeln antyder består boken av berättelser från yttre förorten, men det är inte förorterna så som vi känner till dem. Shaun har blandat in helt nya och fantastiska (i ordets båda bemärkelser) aspekter.                                                                                                                                                                     Jag vet inte riktigt vad mer jag ska säga. Jag älskar den här också, ännu mer än Ankomsten.                        
10/10 poäng.



------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Titel: Borttappad                                                                      Originaltitel: The Lost Thing                                                       Författare: ...                                                                                                                                                                                                       Den här tyckte jag inte var lika fantastisk. Anledningen är att det är en Hcf (en bilderbok alltså) och de har målgrupp typ 3 år och uppåt. Jag tycker inte att den här passar till så unga för de kommer inte att förstå storheten.                                                                                                                                                                                                                 Om jag var liten är jag övertygad om att jag inte skulle gilla den för den är alldeles för komplex och har ingen riktig slutkläm. Det står även så konstaterat i boken men jag tycker att böcker för så små ska ha någon slags sensmoral som man inte behöver leta sig fördärvad efter. Eftersom jag är vuxen (HAHAHAHAHAHA) så kände jag att jag kunde uppskatta några undertoner men som barnbok är jag skeptisk...

Alltså blir detta enbart 5/10 poäng.



Har ni läst något av Shaun (vi är totally on a first name basis, jag har ju faktiskt läst tre av hans verk)? Vad har ni mer att rekommendera?

1 kommentar:

  1. THE RABBITS!!! Sjuuukt bra! Det röda trädet! Jag är så otroligt glad att du också tycker om Shaun Tan! Borttappad är inte heller min favorit, men jag har läst den några gånger och tycker att den är bättre nu :)

    SvaraRadera