torsdag 24 juli 2014

Recension av Sense and Sensibility

Boken handlar om Marianne och Elinor, två systrar med väldigt olika personligheter men stor kärlek till varandra. De hjälper varandra under dramatiska perioder deras liv, med familj, kärlek, besvikelse och lycka.


Jag lyssnade på boken genom youtube! När jag hade tråkigt en dag på jobbet sökte jag runt lite och hittade JÄTTEMÅNGA klassiker i ljudboksform där, bara att trycka på play och köra! Just Sense and Sensibility var uppdelat på fem delar med två timmar vardera ungefär.

Jag älskade att få den uppläst. Kvinnan hade en underbar röst, så himla mysigt att lyssna på de där omvälvande och smäktande formuleringarna på brittisk engelska, som det är meningen. Austen tjänar verkligen på att höras, de überlånga meningarna kan vara rätt svåra att ta in när man läser själv, men när man lyssnade så var det lite enklare att hänga med. Dessutom uppfattade jag ironi och humor enklare genom uppläsarens betoning. Mycket, mycket bra.

Jag älskar systrarna Dashwood. De är så himla fantastiska! Jag kan verkligen relatera till dem båda två, trots att de är ganska långt ifrån varandra rent dispostionsmässigt. Dynamiken dem emellan är så fascinerande och bra porträtterat. Ibland kände jag mer för Marianne och mer Elinor, jag kan inte välja vilken jag tycker bäst om.

Jag älskar hur Austen presenterar sina karaktärer. Först får man en ganska lång beskrivning av deras personlighetsdrag, åsikter och allmänna agerande, sedan är det den linjen karaktären följer därefter. I nutida böcker brukar oftast personligheten få glimta fram och byggas upp under längre tid, då verkade det vara praxis att presentera allt sådant först innan resten av historien fortlöpte (eller så är det något särskilt för Austen?).

Jag älskar historien. Den är så himla smart konstruerad. Utan att göra det överdrivet och orealistiskt målas situationer upp som blir komiska och dramatiska och ångestfyllda, för att sedan kunna upplösas och vrida om sig i nästa kapitel.

Det här är nog min favoritbok av Jane Austen. Mest på grund av Elinor och Marianne och familjerelationen. Det var så fint. (Jag älskar det.)

10/10 poäng.

Titel: Sense and Sensibility
Författare: Jane Austen
Utgiven: 1811

2 kommentarer:

  1. Åh, tack för tipset om ljudböcker på Youtube! Jag älskar ljudböcker och vill verkligen läsa fler klassiker, så det kan ju inte bli bättre. Sense and Sensibility lät ju ganska så underbar utifrån din recension, så den ska jag definitivt lyssna på. :D

    SvaraRadera
  2. Böcker på youtube kände jag inte till, däremot har ju spotify en del numera och librivox är bra tycker jag, tack för tipset. Tycker om allt av Austen, så svårt att välja en favorit även om P&P nog är den som har störst plats i mitt hjärta :)

    SvaraRadera