fredag 4 juli 2014

Minrecensioner: The One och Toxic Heart

Titel: The One
Serie: The Selection #3
Författare: Kiera Cass

Spoilers från tidigare delar i serien kan förekomma!

Jag var konstant irriterad på America när jag läste. Alltså så pass mycket att jag fnyste och himlade med ögonen åt henne med jämna mellanrum.

Handlingen bestod mest av kärlekstjafs och det är synd eftersom det hade kunnat utvecklas väldigt med rebellerna och hela kastsystemet. Även när det hände saker som det var meningen skulle vara spännande kunde jag inte få mig att bry mig om vad som hände med karaktärerna. Jag läste mest bara denna för jag ville veta om hon skulle välja Maxon eller Aspen och eftersom det stod klart typ efter femtio sidor blev resten av boken väldigt utdragen och långtråkig för min del.

Jag hade hoppats på mer kritik kring hela den här grejen om att Maxon ska välja sin brud och att tjejerna måste bjuda ut sig till honom, men tyvärr blev det inte så... Jag kunde tolerera det i de första två böckerna eftersom jag såg fram emot att någon skulle säga ifrån på slutet så för mig blev det inte okej när alla bara agerade som att hela tävlingen var precis som det skulle. Inte okej alls.

Språket var väldigt simpelt och ibland fick jag lusten att själv redigera i texten; ta bort en mening där, omformulera där... Och så ska det inte kännas när man läser en publicerad författare!

Sammanfattningsvis var boken oseriös, irriterande men på något sätt ändå underhållande. 6/10 poäng (men vid närmare eftertanke, kanske bara 5).

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Titel: Toxic Heart
Serie: Mystic City #2
Författare: Theo Lawrence

Spoilers från första delen i serien kan förekomma!

Jag tyckte JÄTTEMYCKET om den här boken! Första delen i serien, Mystic Heart, tyckte jag var lite sådär halvfånig men ändå trevlig. Nu fördjupades den dystopiska världen och det magiska systemet och alla karaktärer så på slutet kände jag bara herregud vad bra den här serien är!

Kriget var en stor del av handlingen och den aspekten tyckte jag var väldigt bra framställd. Det var eländigt och hemskt men de känslorna fick plats emellan det där magiska och det där romantiska.

Hela konceptet är kreativt och fascinerande, mystics och deras magi är så himla coolt. Det är ingen livsomvälvande bok för min del, men väl en känsloomvälvande och det är också väldigt viktigt. Nu är jag bara nervös för den tredje boken har inget releasedatum eller någon titel... Och det slutade i en sådan cliffhanger!

Nej, jag kan bara säga att jag verkligen, verkligen gillade den här boken. 9/10 poäng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar