lördag 19 juli 2014

Minirecensioner: City of Heavenly Fire och Dreams of Gods and Monsters

Det finns egentligen jättemycket att säga om de här två fantastiska böckerna, men jag väljer att göra recensionerna kortare, annars är jag rädd att de kanske aldrig kommer bli av...



Titel: City of Heavenly Fire
Serie: The Mortal Instruments #6
Författare: Cassandra Clare

Det var några veckor sedan jag läste ut den här så känslorna är inte så fräscha, men detta är vad som slog mig mest.

Det här epic. Massivt. Det är så många karaktärer och storylines och jag älskar det. Det känns sorgligt att lämna alla, jag kommer sakna dem.

Lite tråkigt när jag läste slutskedet på denna bok för klockan var ungefär två på natten och jag hade inte riktigt sinnesnärvaro nog för att uppskatta allt som hände. Det kändes för mig därför som att "slutstriden" vad för lång, precis som jag brukar tycka med Clares böcker...

Det enda dåliga jag kan komma på med boken är att man genom läsningen blev oerhört spoilad på The Infernal Devices. JAG REKOMMENDERAR ATT MAN LÄSER TID INNAN ANDRA HÄLFTEN AV TMI!

Den här serien är en av mina favoritserier, så är det bara. Karaktärerna är överdramatiska och allting sker inom loppet av ett halvår (ett faktum jag gjorde mitt bästa att ignorera under läsningen) men det är någonting med världen och karaktärerna som verkligen griper tag i mig.

10/10 poäng.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Titel: Dreams of Gods and Monsters
Serie: Daughter of Smoke and Bone #3
Författare: Laini Taylor

Det här är så vackert. Alltså allting. Så fullkomligt magiskt och kreativt och vackert. Herregud.

Det finns nog ingen aspekt av den här boken jag inte tyckte om. Karou är nog den mest kick assiga karaktären jag någonsin har läst om. Hon är modig men står upp för sig själv och förstår när det är dags när självuppoffring behövs och när det inte gör det.

Verkligen, allting. Särskilt de nya magiska aspekterna. Så himla coolt.

Och Lainis skrivstil fortsätter att vara helt exceptionell. Ibland är den bitande och ibland svepande. Det för en verkligen dit hon ämnar, det är en sådan kontroll men ändå en befrielse att läsa. En lättnads suck när hon sätter formuleringen precis rätt.

Jag är 100 %  nöjd med slutet på den här serien, och den är också en av mina absoluta favoritserier. 10/10 poäng. Of course.


Har ni läst någon av de här? Vad tyckte ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar