fredag 27 juni 2014

Minirecensioner: City of Lost Souls och A Clash of Kings


Titel: City of Lost Souls
Författare: Cassandra Clare
Serie: The Mortal Instruments #5

SPOILERS FRÅN TIDIGARE DELAR FÖREKOMMER!

Efter en klar dipp i form av City of Fallen Angels tycker jag att denna serie får ett lyft! Lost Souls är i samma kaliber som de första tre delarna i denna serie (dvs. skitbra!).

Jag blev lite trött på Clary/Jace och deras evinnerliga velande och trånande, men dynamiken mellan dem och Sebastian var verkligen intressant. Sebastians och Clarys relation... Fy vad obehagligt och hemskt.

För mig verkade det ibland konstigt att Clary och Jace utmålades som huvudkaraktärerna när det hände mer saker i de andra karaktärernas liv. Men eftersom det är alternerande point of view så gjorde det inte så mycket, när ett perspektiv blev mindre intressant så bytte det ändå snart. Favoritkaraktärerna var helt klart Alec och Magnus. Så fina! Syskonen Lightwood och deras samexistens får också ett hedersomnämnande.

Något jag inte gillar är alla referenser till Clares andra serie The Infernal Devices, som utspelar sig i samma värld men tvåhundra år tidigare. Hon borde ha separerat serierna helt, för jag som inte har läst TID blir småspoilad ganska ofta. Inte bra...

9,5/10 poäng!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Titel: A Clash of Kings
Författare: George R.R. Martin
Serie: A Song of Ice and Fire #2

SPOILERS FRÅN TIDIGARE DELAR KAN FÖREKOMMA!

Jag hade mer problem med denna än A Game of Thrones. Den kändes lite segare. Jag störde mig på att alla lorder och deras kopplingar till andra lorder räknades upp hela tiden. Det var mycket krigsstrategier och det blev lite för övermäktigt för min smak...

Den lämnade mig ofta med en känsla av obehag. Kriget är brutalt och jag är lite känslig när det gäller våld, och det är mycket våld i denna bok. Därför var det inte så vilsamt att läsa, vilket blev ansträngande eftersom boken är 969 sidor lång.

Trots dessa negativiteter tyckte jag ändå om boken och den har många underbara kvaliteter. Karaktärerna är helt fantastiskt bra utvecklade och var och en har en tydlig ståndpunkt och en spännande storyline (förutom Davos, jag tycker hans kapitel var tråkiga). Världen är så himla omfattande och fantasifull, jag är så imponerad.

Jag tror att saker och ting kommer bli lite mer spännande, att det händer lite mer, i tredje boken A Storm of Swords. Det kändes inte riktigt som att handlingen fördes så mycket framåt i denna bok.

8/10 poäng.

2 kommentarer:

  1. Kände mig också småspoilad inför TID efter jag läste ut City of heavenly fire i veckan. Mitt tips är att läsa den serien först. Önskar att jag gjort det...

    SvaraRadera
  2. Jag håller verkligen med dig om CoLS! Tycker inte att Clary och Jaces relation är lika rolig längre, och blev trött på att man fick läsa så mycket av dem trots att det hände mer hos de andra. Och Magnus och Alec alltså. Jag älskar dem så himla mycket och mitt hjärta är i tusen delar!

    Håller också med dig om referenserna till TID. Blir jättetrött på att hon gör så! Har dessutom hört att det ska finnas någon jättestor spoiler i CoHF om hur TID slutar och jag är hur irriterad som helst på det! Vem vill spoila sin egen serie?!

    SvaraRadera