lördag 21 juni 2014

Fangirl får mig att fangirla big time

När tvillingparet Cather och Wren ska börja college väljer de väldigt olika vägar. Wren festar konstant med sin rumskompis medan Cath spenderar sin lediga tid med att skriva fanfiction. Inte bara måste hon lära sig hantera sin otrevliga rumskompis Reagan utan också vänja sig vid att hennes pojkvän Levi alltid finns i närheten (inte de bästa förutsättningarna för att skriva).

Dessutom oroar hon sig för sin pappa, kämpar för att få högsta betyg i fiction-writing och blir tvungen att klara sig igenom en svindlande förälskelse utan stödet från sin syster.


Den här boken ÄR. SÅ. SÖT. Jag läste med ett leende på läpparna. (Förutom vid the emotional and serious parts.)

Jag älskar Cath. Jag tycker att hon är en så himla sann karaktär. Hon är så modig och stark och introvert. Hon kör sitt race, vilket inte hindrar henne från att oroa sig, men i slutändan väljer hon sin egen väg och det tycker jag är så coolt. Jag känner igen mig VÄLDIGT mycket i henne och vissa av hennes karaktärsdrag.

På grund av att Cath är så försiktig med att släppa in omvärlden (läs: introvert) så växte relationerna fram väldigt, väldigt långsamt och jag älskade det. Både vänskaps- och kärleksrelationer blev så väl underbyggda att när de väl blommade ut blev jag alldeles lycklig inombords. Familjen har en jättestor del i boken och det tycker jag är helt underbart. Det är precis som det ska vara.

Jag brukade tänka ibland att det måste vara svårt att behålla intresset för en bok om den inte innehåller några övernaturliga element; vad skulle annars konflikterna bestå i? Nu kan jag däremot glatt meddela att Fangirl helt förintade de tankarna hos mig. Alla Caths dilemman och problem och funderingar var oerhört intressanta och underhållande och när jag inte läste så tänkte jag på karaktärerna hela tiden.

Jag älskar den här boken. Det finns inte så mycket mer att säga. Jag kan inte komma på någon aspekt av den som jag inte tyckte om.

I min läsdagbok skrev jag att denna fick nio poäng men idag ser jag saken i ett annat ljus... Jag tänker därför tilldela den 10/10 poäng. I feel a book hang over coming on...

PS. Jag vill också visa de jättegulliga illustrationen av karaktärerna som fanns bakom omslaget på min paperback! Det fanns en liten comic strip längst bak också men eftersom den är lite spoilerig så låter jag bli att visa den... Och det finaste bokmärket EVER som jag fick på studenten. Den passade så oerhört bra ihop med Fangirls mintgröna omslag.


7 kommentarer:

  1. DIN RECENSION FÅR MIG ATT VILJA LÄSA DEN HÄR BOKEN! Jag får nog faktiskt ta och köpa den i min nästa beställning trots att jag ännu inte läst E & P. Åh, det är så många böcker som jag vill ha!

    SvaraRadera
  2. M å s t e läsa den här boken!

    SvaraRadera
  3. Jag har dragit mit för att läsa Fangirl, då jag inte var så förtjust i Eleanor and Park. Men har hört att man kan tycka om Fangirl även om man inte gillade E&P, så tror jag måste ge denna en chans :D

    SvaraRadera
  4. Åh, har velat läsa den här boken länge, men du fick mig att vilja köpa hem den nu på en gång!

    SvaraRadera
  5. Åh, MÅSTE läsa! Jag var inte så hemskt förtjust i Eleanor & Park (men rätt så, men kommer definitivt försöka med den här och hopas jag gillar ännu mer ;D

    Du får förresten HEMSKt gärna kika in på min tävling på bloggen, skulle vara hemskt roligt om du deltog!

    SvaraRadera
  6. Gah! Boken verkar ju fantastisk. Varför har jag inte läst den än?? Det får bli sommarens uppdrag.

    SvaraRadera
  7. Jag älskade också den här boken, den var alldeles perfekt. Blev jättesugen på att läsa om den efter din recension. :)

    SvaraRadera