måndag 28 april 2014

Saker jag gillar i böcker

Jag gjorde ett inlägg för ett tag sedan där jag lista sex saker jag ogillade i böcker och nu tänkte jag vara lite mer positiv och berätta om saker jag verkligen uppskattar när de är med.


  1. När jag förstår referenserna
    I samtida contemporary så dras det ofta referenser till populturen och då känner jag mig alltid väldigt nöjd när jag förstår vad de pratar om. I'm in on the joke, liksom!

    Exempel: Lustigt nog inte en contemporary, men dock... Torn av Amanda Hocking (Star Wars-referens, me like).
  2. Påhittade högtider/omformaterade högtider
    Detta är förstås om det handlar om fantasy. Eftersom fantasy handlar om helt andra världar är det såklart inte mer än rätt att de tillber andra gudar och därmed firar andra högtidsdagar. Och jag älskar när författare har lagt ner lite tanke i dessa. Det behöver inte vara en helt nyuppfunnen högtid, det räcker om man sätter ett nytt namn på en redan existerande men har andra förklaringar till varför personerna i boken firar den.

    Exempel: Throne of Glass av Sarah J. Maas.
  3. Komplicerade och motsägelsefulla känslor hos karaktärerna
    Något jag verkligen uppskattar är om det finns två stycken lika stora krafter som drar en karaktär åt olika håll, något som skapar verkligt stora inre konflikter. Det är då det blir himlastormande. (Detta gäller dock bara om båda sakerna som ska tas i beaktning är allvarliga på riktigt, inte att en av sakerna som drar i karaktären inte är en så viktig grej egentligen men författaren försöker få det att verka så för att skapa den här konflikten.)

    Exempel: Monstrets dotter av Kristin Cashore.
  4. När saker och ting har rimliga anledningar
    Det är så tillfredsställande att läsa och så med ens är karaktären på den här platsen och det är så självklart, allting tycktes ha pekat hitåt och det känns inte som att den kom dit bara lite hupp flupp sådär. Det fanns rimliga förklaringar till att den hamnade där och det finns förklarliga skäl till varför den här karaktären känner som den gör. Det är mycket trevligt.

    Exempel: Daughter of Smoke and Bone av Laini Taylor.
  5. När allting tar en tvär vändning
    Det behöver inte ens vara till det bättre, att allting plötsligt klarnade och alla problem är borta. Även om allt plötsligt går åt helvete på alla sätt som går. Det beror på att en sådan vändning oftast får mig att bli sjukt upprörd och ännu mer engagerad i historien, vilket ju är precis vad man vill! Så även om jag svär i tysthet åt karaktärernas dumhet eller gråter åt situationens hopplöshet så uppskattar jag det. (Ett extra stort plus är det om jag dessutom inte hade räknat ut att det skulle ske, så det blir en överraskning.)

    Exempel: Crown of Midnight av Sarah J. Maas (denna har jag fortfarande färskt i minnet) och Hemligheternas rike av Kristin Cashore (det finns anledningar till att hon är min favoritförfattare).
  6. Poetiskt språk
    Dock inte hela tiden! Om jag märker att författaren ansträngt sig att varje mening ska vara så svävande och klangfull som möjligt blir jag mest irriterad. Det får inte bli allt för pretentiöst. Det är det där lättsamt poetiska, en mening här och var som träffar exakt rätt, som gör mig mest imponerad.

    Exempel: Delirium av Lauren Oliver.
  7. Kartor i början
    De är oftast jättevackra, och dessutom hjälpsamma för att få en överblick om det är resor involverande i boken. I början känner jag ibland press att jag ska titta upp varje liten by, men efter ett tag slutar jag med det och tittar bara när jag känner att jag har lust. (När jag blir utgiven vill jag ha en karta...)

    Exempel: Tankeläsaren av Kristin Cashore och A Game of Thrones av George R.R. Martin.

Vilka är era favoritgrejer att hitta eller lägga märke till i böcker?

2 kommentarer:

  1. Jag gillar kartor i böcker, men också bilder och små krusiduller! :)

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig om samtliga, men speciellt den första. Jag känner mig så smart och cool då.

    SvaraRadera