fredag 25 april 2014

Recension av Om jag stannar

Dagen då alla skolor stängde på grund av snön blev ödesdiger för Mia och hennes familj. Innan hade Mia haft sin ansökan till Juilliard, sin pojkvän Adam och frågan om att passa in i sin punkarfamilj att oroa sig för. Nu har hon ett helt annat problem.. Ska hon stanna eller släppa taget?

Jag blev först intresserad av den här boken när jag tittade på filmtrailern, så titta på den ni också! Den ser jättemysig ut.

I allmänhet tycker jag att sjukhusscener och beskrivningar av skador är ganska obehagliga och obekväma. Så var det även i den här boken, men det gör inget. Jag dör inte av att känna lite obehag då och då, särskilt eftersom det som hände Mia och hennes familj faktiskt kan hända på riktigt.
Jag är inte ett så stort fan av hopp tillbaka i tiden och tillbakablickar, men i detta fall fungerade det jättebra. I början av boken (innan olyckan) så visste jag ju ingenting om Mia så min sympati var inte så stor, jag var inte så engagerad, men allt eftersom jag fick reda på mer om henne och personerna i hennes närhet blev situationen allt sorgligare.
Jag uppskattade verkligen att hon satte sin familj i det första rummet och att allting inte cirkulerade kring hennes pojkvän Adam. Adam och hennes relation tyckte jag om för den kändes ganska äkta, inte sådär sötsliskig som relationer mellan ungdomar tenderar att porträtteras som. Dessutom kändes förhållandet mellan Adam och Mias bästa vän realistiskt och bra.
Mias punkarfamilj tyckte jag var lite för stereotypisk, just för att den inte var stereotypisk. Den var icke-stereotypisk på det stereotypiska sättet, om ni förstår vad jag menar? Eller så är det bara jag som är onödigt petig och kritisk...
Over all så tyckte jag det här var en väldigt bra bok! Som ni vet är jag ganska ovan i contemporary-genren, men jag gillade den här. Jag tror det har att göra med att den var så pass kort att jag inte kände mig rädd för att tröttna. (Den har mindre än 200 sidor...)
8,5/10 poäng!
Författare: Gayle Forman
Titel: Om jag stannarSerie: Om jag stannar #1

PS. Jag ber om ursäkt för att det är så vitt och konstigt under texten... Det blir så om man kopierar och klistrar in...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar