onsdag 16 april 2014

Recension av City of Fallen Angels

Spolervarning för er som inte läst de första tre delarna i serien.

The Mortal War är över men alla återhämtar sig fortfarande. Lightwoods sörjer en förlorad son, Jace försöker komma till rätta med sitt sanna ursprung, Clary stöttar sin mamma och Simon lär sig om hur det är att leva för evigt som vampyr.

Mysterier samlas på hög och snart kommer många dramatiska hemligheter avslöjas.

Eftersom jag hade läst de första 40 sidorna redan tyckte jag att de var lite tråkiga. Hela den första halvan av boken kändes faktiskt som en startsträcka. Det var inte tydligt vad handlingen fokuserade kring. Det hände en del grejer men man förstod inte på vilket sätt de var hopkopplade eller varför de var relevanta (i vanliga fall kanske detta hade varit bra, men jag kräver mer av den här serien, särskilt eftersom det är den fjärde, då vill jag ha ett mål). Det som allting verkade fokusera kring var hur överdrivet dramatiska och självspäkande Jace och Clary var i sitt förhållande till varandra. Det var faktiskt väldigt tröttsamt och repetitivt att läsa om, och det är INTE roligt för mig att erkänna detta eftersom jag älskade kemin mellan dem i de första tre böckerna...

Simon kände jag inte heller var så väldigt intressant, även om han fick en mycket större roll i denna bok. De karaktärer jag uppskattade mest var Alec och Magnus och deras relation, men det tog ungefär 200 sidor innan de ens dök upp och fick en del av handlingen. Konflikten som fanns dem emellan tyckte jag var väldigt intressant och hade gärna velat få mer inblick i.

Men... Allt med den här boken var inte dåligt. När jag kommit ungefär till hälften kände jag att det blev lite mer spännande att läsa. Tyvärr tyckte jag att själva "slutstriden" var alldeles för utdragen (precis som med City of Bones) men i övrigt var det en väldigt fängslande situation. Cassandra Clare är bra på att skapa sådana här hjärtknipande situationer som det inte verkar finnas någon lösning ut ur och det är onekligen intressant att läsa om.

Och nu undrar jag hur sjutton det ska gå i resten av serien, när det slutade sådär?! Jag blev SÅ frustrerad (tur att jag har City of Lost Soul inom räckhåll).

Det blev 7/10 poäng till sist. En bra bok. En nästan väldigt bra bok. Synd bara att vissa av karaktärerna irriterade mig, agerade irrationellt och ibland kändes lite smått dumma i huvudet... Jag hoppas att storylinen kommer strama till sig och att resten av serien får ett klart mål från och med nu. Då kan jag stå ut med allt det andra.

Titel: City of Fallen Angels
Serie: The Mortal Instruments #4
Författare: Cassandra Clare
Antal sidor: 424

PS. Jag vet att många av er (precis som jag) varit oroliga och ovilliga att läsa den här boken eftersom det för många (precis som för mig) verkade som att City of Glass var ett perfekt avslutande. Jag tycker nog dock att ni kan fortsätta med läsningen. Gör som jag, ta ett långt mellanrum innan ni fortsätter, då får man distans! Förvänta er inte en direkt fortsättning där City of Glass avslutades och att den ska vara lika bra (försök i alla fall, så slipper ni blir besvikna utan snarare glatt överraskade).

Läs den som om den hade varit en bok vilken som helst och acceptera karaktärerna som de är nu utan att förtränga hur de brukade vara.