tisdag 1 april 2014

Månadssammanfatning: Mars

Mars 2014

  1. Throne of Glass av Sarah J. Maas
  2. William Shakespeare's Star Wars: Verily, A New Hope av Ian Doescher
  3. Hemligheternas rike av Kristine Cashore (omläsning)

Den bästa boken
Här är jag tvungen att räkna bort med månadens omläsning eftersom den alltid kommer trumfa alla andra böcker i sin närhet. Så istället får det bli... (Klicka HÄR för recension!)


Boken med finast framsida
Ovan nämnda bok är också hemskt fin, utanpå och inuti, men jag måste ändå få säga denna... För den är blå (och jag älskar den).


Allmänt
Det gick rejält segt med läsningen och det känns svårt att erkänna det eftersom jag inte vill påstå att bara för att man inte läser aktivt hela tiden så är det dåligt. För det är det inte. Förstår ni vad jag menar? Mitt problem har dock varit att jag inte riktigt kunnat fokusera på böckerna jag påbörjat och att livet i allmänhet har varit ganska distraherande och energikrävande. Så jag vill inte säga att det var en dålig månad. Alla böcker jag läste ut älskade jag ju, så det var ju faktiskt jättebra!

Inför nästa månad
Ta det lugnt med läsningen och låta det komma och gå som det vill. Läslusten är som en vild tiger. Om den vill sitta i ditt knä och gosa; njut! Men försök inte tvinga dit den för då kommer den bara att riva dig, eller i värsta fall, döda dig. (Varsågod för den melodramatiska metaforen!)

Skrivandet
Mitt mål för mars var ju att skriva klart första utkastet på min NaNoWriMo-berättelse... Och den 8 mars, fjorton minuter över sju på kvällen, SKREV JAG KLART DEN!!!

Jag är glas och stolt och så vidare och det känns jättebra. Men jag vet att jag behöver jobba väldigt mycket mer på den för att den ska kunna bli något självstående och just nu har jag inte någon drivkraft att jobba med den. Det känns dock jättejättebra att den finns där, alldeles oredigerad och bråkig och rå, ifall jag skulle vilja återvända till den!

Istället håller jag på som en besatt och utvecklar min fantastiska bokidé (en med fantastiska element alltså) (men jag tycker att den är ganska fantastisk också). Ibland rinner det tankar och nya aspekter från mina fingrar och ibland behöver jag vrida på kranen för att det ska komma. Ännu har inspirationen inte torkat upp så jag tänker njuta av att bygga upp den här världen tills jag känner att den är redo att på riktigt påbörja skrivandet.

Ett bra mål för april tror jag dock kan vara att försöka sammanställa all fakta och information jag har utbringat hittills så att jag vet vad jag har avhandlat och inte. Jag har skrivit allt för hand men det börjar bli dags att överföra det till digital form känner jag... Det är svårt att hitta information genom att bläddra i ett fullklottrat A4-block.


Hur har mars varit för er?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar