torsdag 10 april 2014

Crown of Midnight

Detta är andra delen i en serie så om du inte läst första delen (Throne of Glass) så kommer du bli spoilad om du fortsätter läsa! Tag er i akt!

Celaena har blivit kungens Champion, men problemen har verkligen inte slutat där. Hennes post betyder att hon måste lönnmörda oskyldiga, vilket gnager på hennes samvete, och dessutom har inte den gamla drottningen Elena upphört med sina förfrågningar.

Dessutom får hon lida konsekvenser av de relationer som byggdes upp under tävlingen. Mörka hemligheter måste avslöjas, och Celaena är den som måste göra det.


Throne of Glass efterlämnade VÄLDIGT många frågetecken och i Crown of Midnight fick jag i alla fall reda på lite mer av den större bilden. För det blir nämligen mer och mer tydligt att allting handlar om så mycket mer än bara Celaena och hennes vänner, det är hela världen som balanserar på en knivsegg här.

Jag har fortfarande svårt för Celaena. Jag förstår henne inte och kan inte relatera till henne någonstans. Det känns som att det är så många gånger som hon går runt med ett avhugget huvud dinglandes i ena handen. Sådant kommer jag aldrig kunna acceptera hos en person. Jag har den djupaste förståelse för Chaol och Dorian som båda reagerar på hennes iskalla mördarinstinkt. Jag skulle definitivt inte klara av att ha en sådan vän!

Jag tyckte mycket om hur Dorians storyline utvecklades. För det mesta gillar jag inte när perspektivet flyttas runt men här hade jag inget emot att läsa ur prinsens synvinkel. Hans agerande slutade liksom handla om Celaena och då blev den intressant. I Throne of Glass var det lite som att få läsa om samma scen från olika håll och det blir lite tröttsamt efter ett tag. Man vill ha något nytt, något annat, och det levererade Dorian!

Den här boken är uppdelad i två delar och den första delen tyckte jag var ganska enkel och spännande att ta mig igenom. Sedan blev stämningen MYCKET annorlunda i den andra delen, av förklarliga orsaker. Jag hade lite svårt för twisten där och på vilket sätt den hanterades (herregud jag blev så frustrerad och arg på Celaena!) (vilket är bra för det betyder att jag är mycket engagerad i historien, men ändå). Så jag föredrar första delen även om jag förstår att den andra delen rent principiellt sett hade större betydelse för att föra handlingen framåt.

Sarah J. Maas lyckas liksom få till det så att på slutet är det så mycket som gäller för alla inblandade. There's so much at stake! Jag sträckläste de sista femtio sidorna eller så, det var omöjligt att lägga ifrån sig. Så spännande! Och så slutade det i en cliffhanger, IGEN! Och nu måste jag vänta ända till i höst (Heir of Fire kommer ut andra september) för att få reda på hur det går för alla!

10/10 poäng, även om jag anser att Celaena är en orelaterbar karaktär och inte uppskattar hennes brutala sida. Den här serien är så beroendeframkallande!

Titel: Crown of Midnight
Serie: Throne of Glass #2
Författare: Sarah J. Maas
Utgiven: 2013

PS. Fast jag har ju ändå Assassin's Blade att underhålla mig med fram till september! Det är 5 stycken långa noveller som är delar ur Celaenas liv, i princip. Ser mycket fram emot att få hem!

PS2. Jag snubblar över tangenterna VARJE gång jag försöker skriva Celaena...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar