torsdag 10 april 2014

Avslutandet av The Mortal Instruments

I januari 2013 så läste jag ut City of Glass (klicka på titeln och kom till min recension!), vilket är den tredje delen i The Mortal Instruments, vilket från början var tänkt att vara den avslutade delen i serien. Jag älskade den enormt. Eftersom jag hade City of Fallen Angels hemma tänkte jag: "jag vill ha mer!", och påbörjade den läsningen samma kväll... Och jag avslutade den samma kväll. För jag ville inte fortsätta läsa längre. Den upplevelsen skrev jag om i DET HÄR inlägget.

Efter att jag hade läst klart Crown of Midnight nu i april kände jag mig redo att tackla den besvärliga känslan jag haft inför de sista tre delarna i The Mortal Instruments och påbörjade City of Fallen Angels en andra gång. De första 40 sidorna var tråkiga (men det beror nog på att det var de jag redan läst) och sedan slutade det vara tråkigt. Men den blev inte särskilt bra.

Jag har nu ungefär 200 sidor kvar och jag känner mig irriterad. Mest på Clary och Jace. Deras relation, som injagat så mycket sympati och spänning i mig tidigare, tycker jag för tillfället är mest patetisk. Jag vill skrika åt dem att KOMMUNICERA! Hur svårt kan det vara? Det hela känns mest överdramatiskt och melodramatiskt. Suck... (och snyft för att det skulle behöva bli såhär).

Jag har faktiskt på allvar funderat på att sluta läsa och inte låtsas om den andra delen av serien. Men det kommer inte att fungera. City of Heavenly Fire är den sjätte och (FÖRHOPPNINGSVIS) sista delen i serien kommer ut nu i maj och jag kommer höra så mycket om den och säkert råka bli spoilad om jag inte fortsätter serien. Den kommer inte kunna existera enbart i mitt huvud, det är ohållbart.

Knepet här blir att försöka behålla min kärlek för den första delen av serien och enbart behålla ett intresse för den andra delen. Det skulle vara så himla tråkigt om hela serien reducerades till den standard som City of Fallen Angels för närvarande håller.

Jag börjar fundera om jag kanske är för gammal... Hade den sextonåriga Beate tyckt att Jace och Clary var överdramatiska eller är den bara den artonåriga som är överanalytisk?

Hur känner ni andra som har läst den här serien? Är jag ensam om den här känslan?

3 kommentarer:

  1. Jag börjar få blandade känslor av den här serien nu, det är en av mina favorit serier men jag vet inte om jag vill fortsätta läsa den (har läst till bok 3) Det slutade så pass att jag vart nöjd, dom blev tillsammans så jag skulle inte behöva läsa mer. Men jag känner att jag verkligen vill läsa sluten men är kluven om jag ska vänta tills den kommer ut på svenska eller inte..

    Svar: Tack för din jätte gulliga kommentar! :D Kommer verkligen läsa Allegiant så fort som möjligt...men är nästan lite rädd för att läsa slutet på denna fantastiska serie...men som sagt, kommer snart att läsa den!

    SvaraRadera
  2. Sv på Sv: Ja du måste verkligen rapportera om vad du tyckte om den! Jag ska läsa Allegiant innan jag läser City of fallen angels så jag har lite tid på mig att fundera om jag ska fortsätta läsa serien eller inte.

    SvaraRadera
  3. Är såå trött på Cassandra Clare och hur det tydligen ska komma ytterligare tre serier om Shadowhunters och förmodligen ännu fler därefter, alltså nej, jag orkar inte mer, hur mycket jag än älskade The Mortal Instruments för några år sedan.

    SvaraRadera