tisdag 11 mars 2014

William Shakespeare's Star Wars - Recension

De flesta av er är nog bekanta med handlingen i den fjärde episoden i Star Wars-sagan (A New Hope) där vi först får träffa Luke Skywalker, Leia och Han Solo, där kampen mot Darth Vader inleds och vi får återse några kära små droider igen.

Sådan ser händelseförloppet ut i denna pjäs, återberättad av Ian Doescher i Shakespeares anda.

Först och främst, tack så innerligt till roligaprylar.se och Alexandra som skickade den här boken till mig som recensionsexemplar! Här är en direktlänk till boken: http://www.roligaprylar.se/William-Shakespeare-s-Star-Wars.html

Det här är en bok för de som älskar Star Wars. Jag kan inte tänka mig att någon som inte är det har något intresse av den här boken, och det är helt okej. Det är faktiskt ganska bra eftersom viss förförståelse av Star Wars-universumet kan vara bra att ha när man läser (vad en driod är förklaras till exempel inte).

Det tog ett tag, ca 20 sidor, att vänja mig vid det här obekanta formatet (jag googlade vad som menades med "exeunt", till exempel) men jag förstod efter hand hur saker och ting fungerade och kunde enkelt följa händelserna. Pjäsen är skriven på ett så kallat iambic pentameter och betyder att det ska finnas si och så många stavelser per rad och att de ska låta på ett visst sätt. I början försökte jag läsa och betona enligt fraserna, men det gav jag upp efter ett tag. Det var för ansträngande. Istället läste jag det liksom högt i huvudet som en enda rinnande text, föreställde mig en skådespelare stå och deklarera historien. Det blev mycket bättre på det viset!

Eftersom den är skriven som en pjäs består den bara av dialog, ingen världsbeskrivning eller omgivningsbeskrivning (förutom korta små notiser i marginalen då och då, typ vart någonstans de geografiskt befann sig, vilka som var med i scenen, om någon lämnade scenen, om någon dog, osv.). Jag fann att jag inte saknade någon övrig prosa, dialogen räckte gott och väl för mig!

Jag fick en väldigt stark känsla för karaktärerna, vilket jag inte riktigt väntat mig eftersom man inte får följa deras tankemönster eller får deras utseende beskrivet. Istället håller de längre monologer och i dessa kan de uttrycka sina innersta känslor med så mycket melodramatik deras karaktär tillåter. Jag måste säga att jag verkligen älskade det här uttryckssättet. Det blev så tydligt vilka rädslor, tankar, känslor och förhoppningar de hyste och hur de såg på sin situation. Det hela var så underbart dramatiskt! Jag älskar det!

Något som verkligen var riktigt intressant och spännande var att hamna inuti huvudet på R2-D2 och Darth Vader (något som inte tillåts i filmen). Särskilt R2 är numera en klar favoritkaraktär! I filmen var han enbart söt och rolig, nu porträtterades drioden som någon som har en episk roll att spela i motståndsrörelsen och har mycket känslor och åsikter om allt och alla.

Här har vi ett bra exempel på hur R2-D2s personlighet kommer fram:

Här har vi ett annat exempel på hur roligt och uttrycksfullt det var med det här formatet:

Såhär kunde det se ut när nya karaktärer kom in i bilden eller när man bytte plats i historien (den första raden):

En annan ikonisk scen från filmen... (ledsen för dålig bild, hoppas ni ser vad det står i alla fall!)

Dessutom fanns det fina illustrationer då och då. Är det någon som vet vart dessa spelar någonstans...?

Sammanfattningsvis så vill jag säga att jag tycker det här var en väldigt originell bok, väldigt nördig och gjord med väldigt stor omsorg. Berättelsen hade tagits på allvar. Det fanns komiska ögonblick och dramatiska ögonblick, båda kändes lika trovärdiga och uppriktiga. Det här gick verkligen hem hos mig, jag fick förnyad kärlek för Star Wars och blev dessutom sjukt sugen på att läsa en riktig Shakespeare pjäs!

Så, om ni älskar Star Wars (eller gillar det måttligt, it's all good), har bra koll på engelska (du behöver inte vara expert på iambic pentameter, det fungerar utmärkt bra ändå) och vill ha trevlig, nördig underhållning för några timmar så tycker jag VERKLIGEN att du ska satsa på den här boken!

10/10 poäng.

Titel: William Shakespeare's Star Wars - Verily, A New Hope
Författare: Ian Doescher