torsdag 27 mars 2014

Vad läser jag just nu och vad känner jag inför det?

Mitt läsande har varit extremt sporadiskt den senaste tiden men jag tänkte ändå dela med mig av min lässituation för tillfället.


För det första har vi Jellicoe Road som jag kämpat med hela mars och i princip inte kommit någon vart med. Jag vet att alla älskar den så därför känner jag en stor skyldighet att läsa ut den. Men det är svårt! Ärligt talat så tycker jag inte alls mycket om den för tillfället (dvs. de senaste veckorna). Jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig förbi det här, jag funderar på att lägga upp den på hyllan igen och plocka ner den en annan gång, jag har inte energin att kämpa mig igenom den just nu.


Eftersom ovan nämnda bok gick så trögt bestämde jag mig hastigt och lustigt för att plocka upp Nattens Cirkus (jag köpte på bokrean men har inte visat den än eftersom jag inte spelat in en video än, schhhh!). Den här boken började bra, jag kände att den var fantasifull och originell och säkerligen mycket fängslande. Men jag kände också att man behövde fokus för att kunna läsa och uppskatta den och det är något jag inte har just nu...


... Därför bestämde jag mig för att plocka upp en favorit, Hemligheternas rike. Tanken var att den, sakta men säkert, skulle få mig att bli lässugen igen eftersom jag redan visste att jag älskar den här boken. Och det gick bra först, jag läste på och älskade allting. Dock så formulerade jag en tanke om en känsla jag har kring den här boken som jag hade förra gången jag läste också men som jag inte förstod mig på då, nämligen: den här boken är lite klaustrofobisk. Jag känner mig inte fri, och det är precis som det ska vara eftersom det är så Bitterblue känner också, men den känslan får mig inte att känna att boken är lättillgänglig.

Jag sitter alltså i en lite dryg lässituation. Som ni kanske vet så ogillar jag att ha flera böcker i gång samtidigt och tanken på att jag har tre för närvarande stressar mig lite. Och eftersom ingen av böckerna passar min sinnesstämning vill jag ju plocka upp en annan bok som gör det lättare men ack och ve då har jag FYRA böcker i gång samtidigt!

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra... Har någon något förslag?

2 kommentarer:

  1. I know the feeling ! Fast för mig är det när jag tittar på för många anime/draman samtidigt :P
    Jag brukar antingen ta något nytt som jag vet är smärtfritt och lättsamt/ta en paus/varva de olika serierna. Men det gäller ju som sagt serier så när det gäller böcker vet jag inte riktigt... xD
    Kan typ inte läsa flera olika böcker samtidigt ^^

    SvaraRadera
  2. Sitter i precis samma situation för tillfället! Har en massa böcker igång samtidigt och ingen riktig lust att plocka upp någon av dem... Det är tråkigt men så är det ju ibland, så då försöker jag att inte pressa mig själv att läsa något. De böcker som jag kanske egentligen skulle gilla får ingen riktig chans om man inte har läslust. Så jag försöker fokusera på att skriva istället :)

    SvaraRadera