söndag 9 mars 2014

Contemporary som jag faktiskt är intresserad av att läsa

Jag tror vi alla har förstått vid det här laget att jag inte är ett så stort fan av ickefantastisk litteratur. Det finns bara några få contemporary som jag har läst och funnit underhållande (och då räknas inte historisk litteratur, även om det oftast inte finns någon magi i den).

Nu har jag däremot hittat några stycken YA contemporary som jag faktiskt känner ett sug efter att läsa!


Jag tror att många av er känner igen den här boken eftersom den varit så himla populär bland amerikanska booktubeare på senaste tiden.

Fangirl av Rainbow Rowell (samma författare som till Eleanor and Park) (Rainbow är ett så himla gulligt namna!) handlar om Cath, som är en hardcore fangirl. Det handlar om hennes liv på college där hon lära sig de sociala reglerna och klara sig utan sin tvillingsyster.

Anledningen till att jag vill läsa den här är att den verkar otroligt gullig och väldigt nutida. Cath skriver fanfiction och det skulle inte förvåna mig om tumblr eller liknande nämns någon gång i boken. Jag har hört av vissa nördiga personer på internet jag följer att den är väldigt relaterbar, och det kan jag verkligen tänka mig att den är!


Jag har faktiskt ingen aning om vad den här boken handlar om. Men framsidan är gul och det är ju fint!

Jag lyssnade bara på Book Hypes podcast och då sa de att The Beginning of Everything av Robyn Schneider var full med Harry Potter- och Doctor Who-referenser. Och det är jag totalt såld på redan!


Sedan har vi förstås den här "trilogin" eller companionserien av Stephanie Perkins.

Isla and the Happily Ever After kommer ut 14 augusti och då tror jag att jag kommer köpa en box set med alla tre böckerna. För jag tror verkligen att jag kommer tycka om dem alla tre, de verkar så söta och jag har inte hört någonting negativt om dessa böcker någonstans!


Har ni något tips på en riktigt bra contemporary för mig som har lite svårt att ta mig in i genren? Gärna något som är kort, spännande/romantiskt och enkelt att ta sig igenom. Tack! 

5 kommentarer:

  1. Min första tanke och världens bästa bok var Jellicoe Road. Sen kom jag på att du redan gett den en chans...

    SvaraRadera
  2. Jag tycker mycket om Meg Cabots böcker! Hon har skrivit ganska många fristående contemporary-böcker, som alla är lättsamma och har snabbt tempo. Man sitter och småskrattar och det är sådan läsning som är skön att vila i mellan alla tyngre sci-fi och fantasyböcker man läser. Det var i och för sig ett tag sedan jag läste dem, men dem kan jag rekommendera! Tex. "Idolen", "Washington DC" och "Så blir du populär".
    Annars kan jag rekommendera "Mitt Perfekta Liv" av Sarah Dessen och "Beautiful Disaster" av Jamie McGuire. Katarina von Bredow har några bra böcker också, tex. "Som jag vill vara".

    Hoppas du vill plocka upp någon av dem! :)

    SvaraRadera
  3. John Green. Behöver jag säga mer?

    Ehhhh... Haha, jag tänker alltid för mig själv att jamen jag läser väl ändå contemporary, det är en grej jag gör, men så vänder jag mig om här i min snurrstol och skannar bokhyllan... ehehhh xD HIMLEN BÖRJAR HÄR av Jandy Nelson överraskade mig rejält, jag tyckte bra om den :D Inte det bästa jag läst, men helt klart läsvärd :D

    SvaraRadera
  4. Fangirl är hur bra som helst! Och jag håller med de nördiga människorna, det är väldigt lätt att relatera till den ;) Jag älskar Stephanie Perkins böcker, de är så himla bra och fina, så jag tycker definitivt att du ska ge dem en chans :)

    SvaraRadera
  5. Fangirl är en av mina absoluta favoritböcker, den är så himla bra! Och jag älskar Stephenie Perkins böcker med. Mina största contemporaryfavoriter är Craked Up to Be av Courtney Summers och Jellicoe Road av Melina Marchetta, och jag rekommenderar båda supermycket (fast jag har fått för mig att du inte gillade Jellicoe Road?). Det var lite kul att du frågade om contemporary nu, för imorgon kommer ett inlägg om mina 10 favoriter i den genren upp på min blogg, du får gärna kolla in det då om du har lust. :)

    SvaraRadera