torsdag 6 februari 2014

Tidsresor!

Jag har blivit väldigt intresserad av tidsresor på senare tiden (något som Doctor Who troligtvis är anledningen till) och så fort jag ser böcker som har en tidsreseaspekt till sig blir jag väldigt angelägen om att läsa den.

Jag tror det har mycket att göra med att man får en chans att uppleva historia från ett nutida perspektiv, till skillnad från om man läser en renodlad historisk roman. Om huvudpersonen har levt i vår tid under hela sitt liv men plötsligt kastas tillbaka flera hundra år tillbaka så blir det en slags reflektion om hur mycket samhället har förändrats och man får en idé om hur man själv skulle reagera på de rådande värderingarna. Det blir en kulturkrock! Eller inte? Och varför blir det inte det? Och vad anser människorna som lever i dåtiden om personen från framtiden? Hur lätt acklimatiserar man sig till en helt ny värld?

Som sagt, jag tycker det hela är mycket intressant... Däremot har jag till min fasa insett att jag inte äger en enda bok som innehåller tidsresor! Detta måste jag såklart råda bot på. Nedan tänker jag lista böcker som har dessa teman och som jag tycker verkar extra spännande!

Rubinröd-trilogin av Kerstin Gier
Den här serien har jag sett mycket av, både från amerikanska booktubers och många svenska bloggar, och än så länge tror jag inte jag har sett någon som ogillar dessa böcker. Jag vet faktiskt inte så mycket om premissen för den här serien och det är så jag vill ha det. Jag vill gå in i det ovetandes.


The Time Travelling Fashionista-serien (eller trilogi kanske?) av Bianca Turetsky
Jag är inte väldigt påläst om dessa böcker men vad jag förstår så reser den här kvinnan tillbaka i tiden genom att sätta på sig kläder från den tidsperioden. Den verkar söt. Och jag älskar omslaget!


Outlander-serien av Diana Gabaldon
Vad jag förstår så är de sju första böckerna i denna serie utgivna på svenska. Men jag orkade inte leta upp alla...


The Time Quintett av Madeleine L'Engle
Alltså, det är ju komiskt hur många omslagsförändringar den här serien verkar ha genomgått! Den här verkar i alla fall vara lite mer middle grade, några unga ungdomar som reser tillsammans i tiden och upplever äventyr. (Jag kan dock ha fel.)



The Time Keeper av Mitch Albom
Den här boken är nog mer seriös än någon annan bok jag tagit upp här. Och jag kan inte riktigt berätta vad den handlar om. Men Emelie har läst den och tyckte om den i alla fall!


The Time Machine av H.G. Wells
Den här boken kom jag först i kontakt med när jag tittade på en program på ettan eller tvåan som heter Work of Art. Bara jag som har sett det? Okej...


Anyways, så skulle de skapa bokomslag till klassiker och en av böckerna var The Time Machine.



Det är nu jag vill ha er hjälp! Om ni har läst någon av dessa böcker, snälla kommentera och berätta vad ni tyckte! Och om ni har några tips på tidsreseböcker till mig också. Tack!

6 kommentarer:

  1. Outlander och ädelstenstrilogin är jag också väldigt sugen på. :)

    SvaraRadera
  2. Jag har också blivit sugen på att läsa om tidsresor tack vare Doctor Who. Den enda jag är riktigt intresserad av dock är Ädelstenstrilogin, men jag ska definitivt kolla upp alla du har nämnt. :)

    SvaraRadera
  3. Jag har bara läst första boken i Ädelstenstriolgin, men tyckte väldigt mycket om den! :D Den är väldigt humoristisk och mysig. Det är dock inte supermycket tidsresande i just den boken, men det kanske blir mer i de andra två böckerna.

    SvaraRadera
  4. har inte läst någon av de böckerna du nämner här. Men är sugen! Kan tipsa om böckerna om Lydia av Finn Zetterholm samt Penelope - En resa i tiden av Alison Uttley

    SvaraRadera
  5. Hm, jag kommenterade här igår, men det verkar inte som att det visade sig? Får väl skriva igen då :) Har inte läst någon av böckerna, men är väldigt sugen på Ädelstenstrilogin. Du har ju också Tidsresenärens hustru av Audrey Niffenegger. Är i för sig ingen YA, men det kanske funkar ändå :) Läste den på gymnasiet och har för mig att jag tyckte om den.

    SvaraRadera
  6. Jag tror definitivt att det är ett doctor who fenomen :P Tid i allmänhet intresserar mig plötsligt väldigt mycket ;)

    SvaraRadera