tisdag 4 februari 2014

Recension av A Game of Thrones

Jag försökte göra en egen resumé, men det gick inte. Det går inte riktigt att förklara utan att man ska bli alltför detaljerad. Låt mig bara få säga...

Winter is coming.

Den här boken är skriven ur flera personers perspektiv, varje kapitel centrerade runt en speciell person, något jag verkligen uppskattade. För en historia av denna skala är det mycket tacksamt. Om det blir långsamt ur en persons perspektiv så byter man bara och slipper då långa tråkiga passager, man tar liksom bara med det mest intressanta ur varje persons tillvaro.

De personer jag tyckte bäst om att läsa om var Jon, Arya, Bran, Dany och Tyrion. Alltså, i allmänhet de yngre personerna (bortsett ifrån Tyrion då) och jag tror att det var för att jag kunde identifiera mig lättare med de. Det var liksom ganska svårt att känna mig sammankopplad med den allvarsamma och hedersamma Lord Eddard Stark... Å andra sidan kände jag att det var ganska svårt att hitta likheter mellan mig och Dadny också men miljön hon befann sig i var så spännande! Det var uppfriskande och fascinerande att läsa om eftersom det avvek från den "vanliga" bilden av vad får i en fantasybok (medeltiden, riddare, osv.).

Storyn är ganska komplicerad, främst eftersom den bygger så mycket på saker som hände i det förflutna. Då och då refererar karaktärerna till personer eller händelser så det gäller att man håller reda på allting i huvudet, något som var ganska koncentrationskrävande, dock inte omöjligt.

Detta är ju en vuxenbok, vilket betyder att skildringarna ibland var ganska brutala och det var något jag inte gillade så mycket. Det är samtidigt bra att man inte tonade ner det för att göra det mer barnvänligt, men för mig gjorde det inte så mycket annat än fick mig att rynka på näsan och bara skumma igenom de partierna. (Det är på grund av denna aspekt jag är lite motvillig mot att se på tv-serien...)

Det är väldigt svårt att recensera en sådan här lång bok, jag vill gå in på enskilda händelser och hur personer agerade i vissa situationer men det går ju bara inte... Men känslan var konstant episk. 9/10 poäng fick den av mig och det var för att den inte direkt framkallade några känslor hos mig. Den var bra men inte jag-ligger-och-gråter-när-jag-läser-sista-sidan-för-att-det-här-är-så-vackert-jag-dör. Och jag sparar mina tiopoängare till när en sådan känsla infinner sig.

Titel: A Game of Thrones
Serie: A Song of Fire #1
Författare: George R.R. Martin