torsdag 27 februari 2014

En mycket glad nyhet...

... Som även är anledningen till att jag inte varit riktigt närvarande här på ett tag.

Jag har nämligen fått ett jobb. PÅ MITT STATSBIBLIOTEK!

 
Jag är timanställd och kommer bli inringd när de har bortfall (på kvällar och helger eller när någon blir sjuk, till exempel). Mina primära arbetsuppgifter är att sitta i barn och ungdomsdisken och i lånedisken. Detta innebär att jag ska låna om böcker, reservera, förlänga lånetider, ge ut reservationer, svara i telefonen, fixa lånekort till nya besökare, boka dator, kolla om vi har en viss bok inne och ställa upp inlånade böcker på hyllan igen. Allmänt sådant där som man gör på ett bibliotek!
 
Jag har jobbat ett pass varje dag på nu sportlovet (denna vecka är mitt lov) och har gått bredvid en rutinerad biblioteksperson som kan lära mig hur allt fungerar. Det var svårt i början men nu börjar jag lära mig och är till viss del självgående.
 
Det här är verkligen SÅ ROLIGT! Även om det är lite uttröttande nu i början att lära sig allting så tycker jag genuint att det är roligt att stå/sitta där bakom disken och hjälpa folk. Jag älskar att befinna mig bland alla böcker och jag blir så glad när det kommer folk och är intresserade av att läsa.
I korta ordalag trivs jag alltså som fisken i vattnet (äh, vi kan helt enkelt göra om ordspråket till "trivs som Beate i biblioteket").
 
Just thought you ouht to know!
 

8 kommentarer:

  1. Åh, grattis! Vad roligt! :D Jag skulle också vilja ha ett sånt jobb på ett bibliotek!

    SvaraRadera
  2. Ååh grattis! :D Så himla roligt att få jobba med sitt största intresse! // lite avis bibliotekariestudent ;)

    SvaraRadera
  3. Så roligt! :D Jag har själv också ett vikariat på ett bibliotek och det är rätt så roligt ^^ Fast jag har haft studier vid sidan om så har varit lite trött på sista tiden.

    SvaraRadera
  4. Åh vad roligt! Grattis :) Jag skulle också älska att jobba på biblioteket, du är en riktig lyckost! ;)

    SvaraRadera
  5. Åh vad kul!! Grattis :D

    SvaraRadera