lördag 18 januari 2014

Recension av Jessica's guide to Dating on the Dark Side

Jessica ska gå sista året på high school och borde inte ha tid med något annat än att fokusera på sin älskade matte, hästar och att spana efter Jake. Men när en stilig och karismatisk kille som utger sig för att vara en vampyr, och inte bara vilken vampyr som helst heller utan hennes fästman, så får hennes prioriteringar lov att ändras lite...

Vill hon ingå ett evigt äktenskap med den lynniga och potentiellt farliga Lucian?

Den här boken började väldigt lättsamt, Lucian flirtar väldigt gentlemannamässigt med Jessica och hon försöker låta bli att känna sig attraherad av honom, men någonstans på vägen förändras historien och blir ganska mörk. Vi får reda på med om Lucius bakgrund och om hans inre demoner, vilka är ganska massiva skulle jag säga.

Den här boken är verkligen inte något att hänga i julgranen ur ett feministiskt perspektiv. Det var verkligen något som jag störde mig på. Jessica ville gå ner i vikt och hon plattade sitt hår och hade jeans och t-shirt, men efter att Lucius upprepade gånger talat om för henne att hon borde sluta med det, så var det vad hon gjorde. Författaren försökte få det att låta som att Jessica bara klev in i sitt rätta element när hon ändrade på sig på detta vis, men det går jag faktiskt inte på. Förändringen berodde på att Jessica ville fånga Lucius uppmärksamhet.

Som sagt, handlingen blev ganska mörk och det var inte något som jag gillade speciellt mycket men inte ogillade heller. Det jag ville ha av den här boken var lättsam underhållning och när det blev lite djupare än så tyckte jag mest det blev tröttsamt, även om det inte direkt var dåliga konflikter som uppstod. Dessutom insåg jag under loppet av denna bok att jag inte tycker om vampyrer. Blod är äckligt och så fort sådant ingick i vissa handlingar som utfördes så grimaserade jag ofrivilligt.

Det finns många fler exempel på varför den här boken absolut inte håller om man granskar den noggrannare, men eftersom en del av de är lite spoileriga så låter jag de bli osagda. Låt oss bara säga att jag tycker beslutet Jessica tog på slutet är dåligt. Inte okej.

Den fick 5/10 poäng eftersom det inte var ett fullständigt slöseri med tid men jag verkligen inte håller med om värderingarna i den här boken. Det finns en uppföljare till denna än så länge, men eftersom titeln är en rätt stor spoiler tänker jag inte skriva den här. Jag tänker inte läsa den eftersom det kändes som om historien egentligen tog sitt slut här och författaren bara pressade fram en till och för att jag inte är så himla intresserad.

Titel: Jessica's Guide to Dating on the Dark Side
Serie: Jessica #1
Författare: Beth Fantaskey