fredag 3 januari 2014

Recension av The Chaos of Stars

Isadoras släkt består av gamla egyptiska gudar, alla med anhängare och tillbedjare vilket betyder att de kommer leva för evigt. Alla förutom Isadora. När hon vid tretton års ålder inser att hennes föräldrar får henne att dekorera sin egen grav bryts illusionen som hela hennes liv bestått av.

Nu är Isadora sexton år och beredd att göra allt för att ta sig så långt ifrån sin kontrollerande mamma som möjligt. När tillfälle uppstår ser hon till att bli skickad till sin bror (dödlig, precis som hon) i Kalifornien och förväntar sig frihet. Det blir däremot inte som hon har tänkt sig, när hennes drömmar börjar bli mörka ignorerar hon det utan kämpar vidare för sin frigörelse och sin övertygelse att aldrig låta sig bli kär.


Jag har tidigare läst Paranormalcy-trilogin av Kiersten White och den gillade jag väldigt mycket. Jag gillade den här boken på precis samma sätt. Den är lättläst, fast paced, rolig, gullig och till viss del tänkvärd.

The Chaos of Stars handlar till allra största delen om Isadoras relation till sin mamma Isis. Om man bortser ifrån att modern är en egyptisk gudinna så tycker jag att dispyten mellan dem är väldigt enkel att relatera till. Många tonåringar kan mycket säkert känna igen sig i Isadoras vilja att testa sina egna vingar och fly undan en övervakande uppväxt. Dock är den aspekten rätt uppskruvad här, Isadora får huvudvärk när hon försöker trotsa sin mamma vilket för mig tycktes tecken på ren och skär indoktrinering. Hon är totalt perfektionistisk på grund av henne...

Isadoras vänner i Kalifornien blir inte många, men det är den obligatoriska tjejen som är lite goofy och är villig att måla hennes naglar och prata om killar samt Den Där Killen. Taylor (den kvinnliga väninnan) var väldigt rolig och trevlig, jag hade också velat vara hennes vän, men jag retade mig lite på att hon var exakt sådan som jag skrev ovan. Däremot var hennes förhållande med sin pojkvän hur gulligt som helst, de verkade ha det superroligt tillsammans!

Vad gäller Killen, som heter Ry, så tycker jag inget särskilt om honom. Han var designad för att Isadora skulle bli kär i honom (trots att hon inte ville, åh vilket drama!) och vice versa. Twisten angående honom blev rätt uppenbar för mig ungefär halvvägs, men det kändes helt okej ändå.

Mitt allmänna tycke om den här boken är att den var trevlig, hade ett bra och roligt språk och en tillräckligt intressant historia för att jag skulle finna den spännande. Den gick extremt snabbt att läsa ut och jag tycker att det var värt att lägga ner den tiden!

8/10 poäng fick den, även om den i retroperspektiv kanske inte riktigt förtjänade det...

Titel: The Chaos of Stars
Serie: Ingen! Vilket också är ett plus!
Författare: Kiersten White
Utgiven: 2013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar